Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » Ubezpieczenia i świadczenia » Składki na ubezpieczenia zdrowotne »  Ustawa z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki ...

Ustawa z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
 uwzględniający ww. zmiany
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2015 r. poz. 581
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wersje poprzedzające
 Dz. U. z 2024 r. poz. 146
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wcześniejsze wersje
2024.11.10 - bieżąca
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl późniejsze wersje
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:

Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem

Istniejące wersje czasowe rozdziału 1b
2009.08.12
dodany przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Rozdział 1b

 Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji

Istniejące wersje czasowe art. 31m
2009.08.12
dodany przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31m. 1. Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

2. Agencja działa na podstawie ustawy i statutu.

3. Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.

4. Minister właściwy do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, nadaje Agencji statut określający w szczególności strukturę organizacyjną Agencji, mając na względzie sprawne wykonywanie zadań przez Agencję.

Istniejące wersje czasowe art. 31n
2009.08.12
dodany przez
2010.09.23
zmieniony przez
2012.01.01
zmieniony przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.01
zmieniony przez
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2017.11.30
zmieniony przez
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.06.01
zmieniony przez
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2020.11.26
zmieniony przez
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2021.07.30
zmieniony przez
2022.06.29
zmieniony przez
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2023.04.20
zmieniony przez
2023.11.01
zmieniony przez
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31n. Do zadań Agencji należy:

    1) realizacja zadań związanych z oceną świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie:

      a) wydawania rekomendacji w sprawie:

        - kwalifikacji świadczenia opieki zdrowotnej jako świadczenia gwarantowanego,

        - określania lub zmiany poziomu lub sposobu finansowania świadczenia gwarantowanego,

        - usuwania danego świadczenia opieki zdrowotnej z wykazu świadczeń gwarantowanych,

      b) opracowywania raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej,

      c) opracowywania analiz weryfikacyjnych, o których mowa w art. 35 ustawy o refundacji;

    1a) ustalanie taryfy świadczeń;

    1b) opracowywanie propozycji zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31lc ust. 7;

    2) opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodologii przeprowadzania oceny technologii medycznych, technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i innych krajach oraz zasadach ustalania taryfy świadczeń;

    3) opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej;

    4) prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3;

    5) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Istniejące wersje czasowe art. 31o
2009.08.12
dodany przez
2012.01.01
zmieniony przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2015.09.26
zmieniony przez
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2017.11.30
zmieniony przez
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2020.11.26
zmieniony przez
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2021.07.30
zmieniony przez
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2023.04.20
zmieniony przez
2023.11.01
zmieniony przez
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31o. 1. Organem Agencji jest Prezes Agencji.

2. Do zakresu działania Prezesa Agencji należy:

    1) realizacja zleceń, o których mowa w art. 31c ust. 1 i art. 31f ust. 5;

    2) współpraca z Funduszem, Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, organami administracji rządowej i samorządowej oraz podmiotami prowadzącymi w innych krajach działalność w zakresie oceny świadczeń opieki zdrowotnej;

    3) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Agencji;

    4) wykonywanie innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia;

    5) publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji:

      a) analiz weryfikacyjnych Agencji wraz z analizami wnioskodawcy, o których mowa w  art. 25 pkt 14 lit. c oraz art. 26 pkt 2 lit. h oraz i ustawy o refundacji,

      b) stanowisk Rady Przejrzystości,

      c) rekomendacji Prezesa Agencji,

      d) raportów w sprawie oceny świadczenia opieki zdrowotnej,

      e) opinii o projektach programów polityki zdrowotnej,

      f) porządku obrad, planu prac Rady Przejrzystości oraz protokołów z jej posiedzeń.

3. Prezes Agencji kieruje Agencją i reprezentuje ją na zewnątrz.

4. Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy zastępcy Prezesa Agencji do spraw Oceny Technologii Medycznych oraz zastępcy Prezesa Agencji do spraw Taryfikacji. Zakresy zadań zastępców Prezesa Agencji określa statut Agencji.

Istniejące wersje czasowe art. 31p
2009.08.12
dodany przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2018.10.01
zmieniony przez
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31p. 1. Prezes Agencji jest powoływany przez ministra właściwego do spraw zdrowia spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, o którym mowa w art. 31r.

2. Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani przez ministra właściwego do spraw zdrowia, na wniosek Prezesa Agencji, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, o którym mowa w art. 31r.

3. Kadencja Prezesa Agencji oraz zastępców Prezesa Agencji trwa 5 lat.

4. Prezesem Agencji albo zastępcą Prezesa Agencji może być osoba, która:

    1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny w dziedzinie nauk medycznych, farmaceutycznych, ekonomicznych, prawnych lub technicznych;

    2) posiada wiedzę z zakresu ochrony zdrowia oraz oceny świadczeń opieki zdrowotnej, farmakoekonomiki, systemów finansowania świadczeń zdrowotnych oraz ekonomiki zdrowia;

    3) posiada co najmniej 3-letni okres zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych w:

      a) jednostkach naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. nr 169, poz. 1049)*) lub

      b) jednostkach podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia;

    4) nie została skazana prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

    5) korzysta z pełni praw publicznych.

    ________________
    *) Ustawa utraciła moc z dniem 1.10.2010 r. na podstawie art. 6 ustawy z dnia 30.04.2010 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. nr 96, poz. 620), która weszła w życie z dniem 1.10.2010 r.

5. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje Prezesa Agencji i zastępców Prezesa Agencji z zajmowanego stanowiska przed upływem kadencji w przypadku:

    1) rażącego naruszenia przepisów prawa;

    2) utraty zdolności do pełnienia obowiązków służbowych z powodu choroby lub innej przeszkody trwale uniemożliwiającej pełnienie obowiązków służbowych;

    3) rezygnacji ze stanowiska;

    4) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

    5) naruszenia przepisów art. 31q ust. 1;

    6) nienależytego wykonywania obowiązków wynikających z ustawy lub statutu.

6. Wynagrodzenie Prezesa Agencji i zastępców Prezesa Agencji ustala minister właściwy do spraw zdrowia.

Istniejące wersje czasowe art. 31q
2009.08.12
dodany przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2023.11.01
zmieniony przez
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31q. 1. Prezes Agencji oraz zastępcy Prezesa Agencji nie mogą podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia ani wykonywać działalności lub podejmować zajęć niedających się pogodzić z wykonywanymi obowiązkami.

2. Pracownicy wykonujący ustawowe lub statutowe zadania Agencji nie mogą podejmować dodatkowych zajęć zarobkowych bez pisemnej zgody Prezesa Agencji.

3. Nabór na wolne stanowiska pracy w Agencji jest otwarty i odbywa się w trybie konkurencyjnym. Przepisy art. 107a ust. 2 - art. 107g stosuje się odpowiednio.

Istniejące wersje czasowe art. 31r
2009.08.12
dodany przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31r. 1. Informację o naborze na stanowisko Prezesa Agencji ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Agencji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:

    1) nazwę i adres Agencji;

    2) określenie stanowiska;

    3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;

    4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;

    5) wskazanie wymaganych dokumentów;

    6) termin i miejsce składania dokumentów;

    7) informację o metodach i technikach naboru.

2. Termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

3. Nabór na stanowisko Prezesa Agencji przeprowadza zespół, powołany przez ministra właściwego do spraw zdrowia, liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.

4. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 3, może być dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.

5. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 4, mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.

6. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których przedstawia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.

7. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:

    1) nazwę i adres Agencji;

    2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;

    3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych w ogłoszeniu o naborze;

    4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;

    5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;

    6) skład zespołu.

8. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji i Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru zawiera:

    1) nazwę i adres Agencji;

    2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;

    3) imiona i nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.

9. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.

10. Przepisy ust. 1-9 stosuje się do naboru na stanowisko zastępcy Prezesa Agencji.

Istniejące wersje czasowe art. 31s
2009.08.12
dodany przez
2012.01.01
zmieniony przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2017.11.30
zmieniony przez
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2020.11.26
zmieniony przez
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2023.11.01
zmieniony przez
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31s. 1. Przy Prezesie Agencji działa Rada Przejrzystości, która pełni funkcję opiniodawczo-doradczą.

2. W skład Rady Przejrzystości wchodzi:

    1) 10 osób posiadających doświadczenie, uznany dorobek oraz co najmniej stopień naukowy doktora nauk medycznych lub dziedzin pokrewnych, lub innych dziedzin odpowiednich dla przeprowadzenia oceny świadczeń opieki zdrowotnej, w tym etyki;

    2) 4 przedstawicieli ministra właściwego do spraw zdrowia;

    3) 2 przedstawicieli Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia;

    4) 2 przedstawicieli Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych;

    5) 2 przedstawicieli Rzecznika Praw Pacjenta.

3. Członków Rady Przejrzystości powołuje minister właściwy do spraw zdrowia, z tym że członkowie, o których mowa w ust. 2 pkt 3-5, są powoływani na wniosek właściwych organów.

4. Kadencja członka Rady Przejrzystości trwa 6 lat. W przypadku gdy członek Rady Przejrzystości zostanie odwołany przed upływem kadencji, kadencja członka powołanego na jego miejsce upływa z dniem upływu kadencji odwołanego członka.

5. Członkom Rady Przejrzystości przysługuje:

    1) wynagrodzenie nieprzekraczające 3.500 zł za udział w każdym posiedzeniu Rady Przejrzystości, jednak nie więcej niż 10.500 zł miesięcznie;

    2) zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662).

6. Do zadań Rady Przejrzystości należy:

    1) przygotowywanie i przedstawianie stanowisk, o których mowa w art. 31c ust. 6 i art. 31h ust. 2;

    2) przygotowywanie i przedstawianie stanowisk, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o refundacji;

    3) wydawanie opinii o projektach programów polityki zdrowotnej;

    4) realizacja innych zadań zleconych przez Prezesa Agencji;

    5) wydawanie opinii w zakresie, o którym mowa w art. 15 ust. 3, art. 33 ust. 2 oraz art. 40 ustawy o refundacji.

7. Członkiem Rady Przejrzystości może być wyłącznie osoba:

    1) która:

      a) posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie świadczeń opieki zdrowotnej, dające rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków członka Rady Przejrzystości,

      b) nie została prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,

      c) korzysta z pełni praw publicznych;

    2) wobec której nie zachodzą okoliczności określone w ust. 8 i art. 21 ustawy o refundacji;

    3) której kandydatura została zaakceptowana przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

8. Członkowie Rady Przejrzystości, ich małżonkowie, zstępni i wstępni w linii prostej oraz osoby, z którymi członkowie Rady Przejrzystości pozostają we wspólnym pożyciu, nie mogą:

    1) być członkami organów spółek handlowych lub przedstawicielami przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu lekiem, środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobem medycznym;

    2) być członkami organów spółek handlowych lub przedstawicielami przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z refundacją leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych;

    3) być członkami organów spółdzielni, stowarzyszeń lub fundacji prowadzących działalność, o której mowa w pkt 1 i 2;

    4) posiadać akcji lub udziałów w spółkach handlowych prowadzących działalność, o której mowa w pkt 1 i 2, oraz udziałów w spółdzielniach prowadzących działalność, o której mowa w pkt 1 i 2;

    5) prowadzić działalności gospodarczej w zakresie, o którym mowa w pkt 1 i 2.

9. Kandydaci na członków Rady Przejrzystości przed powołaniem do składu tej Rady, a członkowie Rady Przejrzystości przed każdym posiedzeniem tej Rady, składają oświadczenie o niezachodzeniu okoliczności określonych w ust. 8, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, zwane dalej "deklaracją o braku konfliktu interesów", dotyczące ich samych oraz ich małżonków, zstępnych i wstępnych w linii prostej oraz osób, z którymi pozostają we wspólnym pożyciu. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

10. (uchylony)

11. (uchylony)

12. Osoby niebędące członkami Rady Przejrzystości, którym zamierza się zlecić przygotowanie ekspertyzy lub innego opracowania dla tej Rady, przed przyjęciem zlecenia składają oświadczenie o zaistnieniu albo niezaistnieniu okoliczności określonych w ust. 8, dla poszczególnych wniosków będących przedmiotem obrad Rady w zakresie, o którym mowa w ust. 6, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, zwane dalej "deklaracją o konflikcie interesów". Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

13. W przypadku ujawnienia konfliktu interesów, członek Rady Przejrzystości, na własny wniosek albo wniosek osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady Przejrzystości, może zostać wyłączony z głosowania lub z udziału w pracach Rady Przejrzystości, w zakresie ujawnionego konfliktu. W głosowaniu nad wyłączeniem nie uczestniczy członek Rady Przejrzystości, którego sprawa dotyczy.

14. Jeżeli okoliczności określone w ust. 8 i 9 trwale uniemożliwiają członkowi Rady Przejrzystości właściwe wykonywanie zadań, Rada Przejrzystości może wyznaczyć jej członkowi termin ich usunięcia.

15. W posiedzeniach Rady Przejrzystości mogą brać udział eksperci z dziedziny medycyny, której dotyczą omawiane na danym posiedzeniu wnioski lub informacje, oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady Przejrzystości, bez prawa głosu. Osoby te obowiązane są do złożenia deklaracji, o których mowa w ust. 8 i 9.

16. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka Rady Przejrzystości, z własnej inicjatywy albo na umotywowany wniosek Prezesa Agencji, przed upływem kadencji, w przypadku:

    1) złożenia rezygnacji ze stanowiska;

    2) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie powierzonych zadań;

    3) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

    4) niezłożenia wymaganych deklaracji, o których mowa w ust. 8 i 9;

    5) bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 14;

    6) uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady Przejrzystości albo nieprawidłowego wykonywania tych obowiązków.

17. Spośród członków Rady Przejrzystości przed każdym posiedzeniem wyłaniany jest dziesięcioosobowy Zespół, którego skład ustalany jest w drodze losowania, w taki sposób, aby każdy z podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3-5, miał jednego przedstawiciela.

18. Pracami Rady Przejrzystości kieruje przewodniczący przy pomocy dwóch wiceprzewodniczących. Przewodniczący i wiceprzewodniczący wybierani są spośród członków Rady Przejrzystości na pierwszym posiedzeniu bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 jej członków w głosowaniu tajnym. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady Przejrzystości prowadzi posiedzenie Zespołu, o którym mowa w ust. 17.

19. Zespół, o którym mowa w ust. 17, podejmuje uchwały będące stanowiskami Rady Przejrzystości, po uprzednim przedstawieniu pisemnej opinii dołączonej do dokumentacji przez każdego członka uczestniczącego w posiedzeniu. Uchwały Zespołu są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 jego członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos prowadzącego posiedzenie Rady Przejrzystości.

20. Stanowisko Rady Przejrzystości, o którym mowa w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o refundacji, zawiera:

    1) rozstrzygnięcie, czy lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrób medyczny powinien być finansowany ze środków publicznych;

    2) określenie szczegółowych warunków objęcia refundacją leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobu medycznego w zakresie:

      a) wskazań, w których lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrób medyczny ma być objęty refundacją,

      b) sugerowanego poziomu odpłatności, o którym mowa w art. 14 ustawy o refundacji,

      c) sugestie co do włączenia do istniejącej lub utworzenia nowej grupy limitowej, o której mowa w art. 15 ustawy o refundacji,

      d) uwagi i propozycje do opisu programu lekowego, jeżeli dotyczy,

      e) propozycje instrumentów dzielenia ryzyka, o których mowa w art. 11 ust. 5 ustawy o refundacji;

    3) uzasadnienie.

21. Zespół może zdecydować bezwzględną większością głosów o konieczności podjęcia uchwały przez Radę Przejrzystości w pełnym składzie. Przepisy ust. 19 i 20 stosuje się odpowiednio.

22. Szczegółowy tryb pracy Rady Przejrzystości określa regulamin pracy uchwalony przez tę Radę i zatwierdzony przez Prezesa Agencji.

23. Deklarację konfliktu interesów składają także osoby, które zgłaszają uwagi do upublicznionej analizy weryfikacyjnej Agencji lub w związku z upublicznionym porządkiem obrad Rady Przejrzystości. Zgłoszone uwagi są rozpatrywane przez Agencję i zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji włącznie z wypełnioną deklaracją konfliktu interesów.

24. Deklaracje o braku konfliktu interesów weryfikuje Centralne Biuro Antykorupcyjne.

25. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia członków i przewodniczącego Rady Przejrzystości, uwzględniając zakres jej zadań.

Istniejące wersje czasowe art. 31sa
2015.01.01
dodany przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2023.11.01
zmieniony przez
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31sa. 1. Przy Prezesie Agencji działa Rada do spraw Taryfikacji, która pełni funkcję opiniodawczo-doradczą.

2. Do zadań Rady do spraw Taryfikacji należy:

    1) opiniowanie:

      a) planu taryfikacji Agencji,

      b) metodologii taryfikacji świadczeń,

      c) przygotowywanej taryfy świadczeń oraz jej zmian;

    2) realizacja innych zadań zleconych przez Prezesa Agencji.

3. W skład Rady do spraw Taryfikacji wchodzi dziesięciu członków powoływanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w tym trzech członków spośród osób zgłoszonych przez reprezentatywne organizacje świadczeniodawców w rozumieniu art. 31sb ust. 1 oraz dwóch członków zgłoszonych przez Prezesa Funduszu.

4. Wyboru trzech członków Rady do spraw Taryfikacji spośród osób zgłoszonych przez reprezentatywne organizacje świadczeniodawców w rozumieniu art. 31sb ust. 1 dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, biorąc pod uwagę kryterium liczby osób zatrudnionych i osób udzielających świadczeń opieki zdrowotnej łącznie u świadczeniodawców zrzeszonych w reprezentatywnej organizacji świadczeniodawców, która dokonała zgłoszenia.

5. Kadencja Rady do spraw Taryfikacji trwa 6 lat. W przypadku gdy członek Rady do spraw Taryfikacji zostanie odwołany przed upływem kadencji, kadencja członka powołanego na jego miejsce upływa z dniem upływu kadencji Rady do spraw Taryfikacji.

6. Minister właściwy do spraw zdrowia odwołuje członka Rady do spraw Taryfikacji na umotywowany wniosek Prezesa Agencji przed upływem kadencji w przypadku:

    1) złożenia rezygnacji ze stanowiska;

    2) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków członka Rady do spraw Taryfikacji;

    3) skazania prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

    4) uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady do spraw Taryfikacji albo nieprawidłowego wykonywania tych obowiązków;

    5) niespełniania warunków, o których mowa w ust. 7 lub 8;

    6) niezłożenia deklaracji, o której mowa w ust. 9.

7. Członkiem Rady do spraw Taryfikacji może być wyłącznie osoba, która:

    1) posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, dające rękojmię prawidłowego wykonywania obowiązków członka Rady do spraw Taryfikacji;

    2) nie została skazana prawomocnym wyrokiem za umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

    3) korzysta z pełni praw publicznych;

    4) nie jest członkiem Rady Przejrzystości bądź Komisji Ekonomicznej, o której mowa w art. 17 ustawy o refundacji.

8. Członkowie Rady do spraw Taryfikacji, ich małżonkowie, zstępni i wstępni w linii prostej oraz osoby, z którymi członkowie tej Rady pozostają we wspólnym pożyciu, nie mogą:

    1) być członkami organów lub przedstawicielami przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z taryfikacją lub rozliczaniem świadczeń opieki zdrowotnej;

    2) posiadać akcji lub udziałów w podmiotach, o których mowa w pkt 1;

    3) wykonywać działalności gospodarczej w zakresie doradztwa związanego z taryfikacją oraz rozliczaniem świadczeń opieki zdrowotnej;

    4) wykonywać zajęć zarobkowych w zakresie doradztwa związanego z taryfikacją oraz rozliczaniem świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umów z podmiotami określonymi w pkt 1-3.

9. Kandydaci na członków Rady do spraw Taryfikacji oraz członkowie Rady do spraw Taryfikacji składają oświadczenie o niezachodzeniu okoliczności określonych w ust. 8, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, zwane dalej "oświadczeniem o braku konfliktu interesów", dotyczące ich samych oraz ich małżonków, zstępnych i wstępnych w linii prostej oraz osób, z którymi pozostają we wspólnym pożyciu. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

10. Osoby niebędące członkami Rady do spraw Taryfikacji, którym zamierza się zlecić przygotowanie ekspertyzy lub innego opracowania dla tej Rady, przed przyjęciem zlecenia składają oświadczenie o zaistnieniu albo niezaistnieniu okoliczności określonych w ust. 8, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

11. W posiedzeniach Rady do spraw Taryfikacji mogą brać udział eksperci oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego tej Rady, bez prawa głosu. Do osób tych stosuje się ust. 8 i 10.

12. W przypadku ujawnienia konfliktu interesów członka Rady do spraw Taryfikacji, Rada do spraw Taryfikacji wyłącza tego członka z udziału w pracach tej Rady oraz informuje o tym Prezesa Agencji.

13. Oświadczenia o braku konfliktu interesów weryfikuje Centralne Biuro Antykorupcyjne.

14. Pracami Rady do spraw Taryfikacji kieruje przewodniczący przy pomocy dwóch wiceprzewodniczących. Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący są wybierani spośród członków Rady do spraw Taryfikacji na pierwszym posiedzeniu większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków w głosowaniu tajnym.

15. Rada do spraw Taryfikacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady do spraw Taryfikacji.

16. Szczegółowy tryb pracy Rady do spraw Taryfikacji określa regulamin pracy uchwalany przez tę Radę i zatwierdzany przez Prezesa Agencji.

17. Członkom Rady do spraw Taryfikacji przysługuje:

    1) wynagrodzenie nieprzekraczające 3.500 zł za udział w każdym posiedzeniu tej Rady, jednak nie więcej niż 10.500 zł miesięcznie;

    2) zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.

18. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia członków i przewodniczącego Rady do spraw Taryfikacji, uwzględniając zakres jej zadań.

Istniejące wersje czasowe art. 31sb
2015.01.01
dodany przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31sb. 1. Za reprezentatywną organizację świadczeniodawców uważa się taką organizację, która zrzesza świadczeniodawców, u których liczba osób zatrudnionych i osób udzielających świadczeń opieki zdrowotnej wynosi łącznie co najmniej 10.000. Osoba uprawniona do reprezentowania tej organizacji złoży ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, nie później niż do dnia 30 kwietnia, oświadczenie potwierdzające liczbę osób zatrudnionych i osób udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

2. Minister właściwy do spraw zdrowia prowadzi wykaz reprezentatywnych organizacji świadczeniodawców.

3. W przypadku reprezentatywnej organizacji świadczeniodawców wpisanej do wykazu reprezentatywnych organizacji świadczeniodawców, oświadczenie określone w ust. 1 składa się corocznie, nie później niż do dnia 30 kwietnia. Niezłożenie takiego oświadczenia w terminie skutkuje usunięciem takiej organizacji z wykazu reprezentatywnych organizacji świadczeniodawców.

4. Minister właściwy do spraw zdrowia udostępnia wykaz reprezentatywnych organizacji świadczeniodawców, wraz z oświadczeniami, o których mowa w ust. 1 i 3, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia i na stronie internetowej tego urzędu.

Istniejące wersje czasowe art. 31t
2009.08.12
dodany przez
2012.01.01
zmieniony przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31t. 1. Agencja działa na podstawie rocznego planu finansowego zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia, obejmującego przychody i koszty Agencji.

2. Przychodami Agencji są:

    1) przychody z tytułu opłat za ocenę raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej oraz opracowywania tych raportów;

    1a) odpis na taryfikację świadczeń, o którym mowa w ust. 5-8;

    2) dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;

    3) dotacje podmiotowe na dofinansowanie realizacji zadań Agencji, o których mowa w art. 31n pkt 1 lit. a oraz pkt 2, 3 i 5;

    4) darowizny i zapisy;

    5) przychody z lokat;

    6) inne przychody.

3. Prezes Agencji zamieszcza na stronie internetowej Agencji oraz w Biuletynie Informacji Publicznej informacje o otrzymanych darowiznach zawierające:

    1) kwotę darowizny;

    2) datę dokonania darowizny;

    3) imię i nazwisko albo nazwę (firmę) darczyńcy.

4. Kosztami Agencji są koszty:

    1) działalności Agencji, w szczególności koszty amortyzacji, koszty związane z utrzymaniem nieruchomości oraz infrastruktury technicznej, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, diety i zwroty kosztów podróży;

    2) realizacji zadań zleconych w zakresie określonym w ustawie;

    3) działania Rady Przejrzystości i Rady do spraw Taryfikacji;

    4) koszty pozyskiwania danych niezbędnych do ustalenia taryfy świadczeń;

    5) inne koszty wynikające z przepisów odrębnych.

5. Wysokość odpisu na taryfikację świadczeń na dany rok jest ustalana z uwzględnieniem:

    1) wysokości kosztów Agencji w zakresie taryfikacji określonej w planie finansowym Agencji w roku poprzednim oraz przewidywanego wykonania w tym roku;

    2) różnicy pomiędzy planowaną a wykonaną wysokością kosztów Agencji w zakresie taryfikacji w roku poprzedzającym o 2 lata dany rok;

    3) projektu planu taryfikacji na dany rok.

6. Ustalenie wysokości odpisu na taryfikację świadczeń, o którym mowa w ust. 5, wymaga pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zdrowia wydawanej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.

7. W przypadku niewydania pozytywnej opinii, o której mowa w ust. 6, wysokość odpisu na taryfikację świadczeń ustala minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych.

8. W przypadku nieustalenia wysokości odpisu na taryfikację świadczeń zgodnie z ust. 7, wartość tę przyjmuje się w wysokości wynikającej z planu finansowego Agencji w roku poprzednim.

9. Wysokość odpisu na taryfikację świadczeń, o którym mowa w ust. 5, 7 i 8, wynosi nie więcej niż 0,07% planowanych należnych przychodów z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne na ten rok w planie finansowym Funduszu, o którym mowa w art. 121 ust. 3 albo ust. 4, albo ust. 5, albo art. 123 ust. 3.

10. Prezes Agencji informuje Prezesa Funduszu o wysokości odpisu na taryfikację świadczeń na dany rok.

11. Przychody z tytułu odpisu na taryfikację świadczeń są przeznaczane przez Agencję wyłącznie na pokrycie kosztów w zakresie taryfikacji świadczeń. Agencja może dokonywać zakupu aktywów trwałych dotyczących taryfikacji świadczeń ze środków pochodzących z odpisu na taryfikację świadczeń. Koszty amortyzacji tych aktywów stanowią koszty w zakresie taryfikacji świadczeń.

12. Agencja jest obowiązana do prowadzenia, w ramach zakładowego planu kont, ewidencji księgowej w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów, przychodów i aktywów trwałych w zakresie dotyczącym taryfikacji.

13. Odpis na taryfikację świadczeń jest przekazywany przez Fundusz do Agencji w dwunastu równych miesięcznych ratach do ostatniego dnia miesiąca.

14. Od kwoty nieprzekazanego przez Fundusz w terminie odpisu na taryfikację świadczeń Agencji przysługują odsetki za zwłokę na zasadach i w wysokości określonych dla zaległości podatkowych.

Istniejące wersje czasowe art. 31u
2009.08.12
dodany przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31u. 1. Tworzy się fundusz podstawowy i fundusz zapasowy Agencji.

2. Fundusz podstawowy Agencji odzwierciedla równowartość netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników majątku stanowiących wyposażenie Agencji na dzień rozpoczęcia przez nią działalności.

3. Fundusz zapasowy Agencji zwiększa się o zatwierdzony zysk netto za rok obrotowy i zmniejsza się o zatwierdzoną stratę netto za rok obrotowy.

4. Zatwierdzony zysk netto za dany rok obrotowy w pierwszej kolejności pokrywa stratę z lat ubiegłych.

5. Agencja prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), z wyłączeniem art. 80 ust. 3 tej ustawy.

6. Prezes Agencji przygotowuje corocznie sprawozdanie z działalności Agencji oraz sprawozdanie z wykonania planu finansowego za rok poprzedni.

7. Prezes Agencji, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniami, o których mowa w ust. 6.

Istniejące wersje czasowe art. 31v
2009.08.12
dodany przez
2012.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.07.23
zmieniony przez
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.06.01
zmieniony przez
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31v. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia sprawuje nadzór nad działalnością Agencji, stosując kryterium legalności, rzetelności, celowości i gospodarności.

2. Do nadzoru, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 173 ust. 2-9, art. 174-177, art. 178 ust. 1-3, art. 179, 181, 183 i 184.

3. W ramach nadzoru minister właściwy do spraw zdrowia jest uprawniony w szczególności do:

    1) żądania udostępnienia mu przez Agencję dokumentów związanych z jej działalnością lub ich kopii;

    2) żądania przekazania wszelkich informacji i wyjaśnień, dotyczących działalności Prezesa Agencji, zastępców Prezesa Agencji i Rady Przejrzystości oraz pracowników Agencji.

4. Minister właściwy do spraw zdrowia, przedstawiając żądanie, o którym mowa w ust. 3, wskazuje termin jego wykonania.

5. W razie stwierdzenia, na podstawie uzyskanych informacji, wyjaśnień i dokumentów, o których mowa w ust. 3, przypadków naruszeń prawa lub statutu Agencji minister właściwy do spraw zdrowia powiadamia Agencję o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wydaje zalecenia mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowanie jej działalności do przepisów prawa lub statutu, wyznaczając termin do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i dostosowania działalności do przepisów prawa.

Istniejące wersje czasowe art. 31w
2009.08.12
dodany przez
2012.01.01
zmieniony przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31w. W przypadku naruszenia przez Agencję prawa lub statutu, a także w przypadku odmowy udzielenia wyjaśnień i informacji, o których mowa w art. 31v ust. 3, minister właściwy do spraw zdrowia może nałożyć na Prezesa Agencji lub zastępcę Prezesa Agencji oraz na członka Rady Przejrzystości odpowiedzialnego za te naruszenia lub nieudzielanie wyjaśnień i informacji karę pieniężną w wysokości do trzykrotnego miesięcznego wynagrodzenia tej osoby, wyliczonego na podstawie wynagrodzenia za ostatnie 3 miesiące poprzedzające miesiąc, w którym nałożono karę, niezależnie od innych środków nadzoru przewidzianych przepisami prawa.

Istniejące wersje czasowe art. 31x
2009.08.12
dodany przez
2015.04.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 581
2016.11.02 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1793
2017.10.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1938
2018.08.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 1510
2019.07.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 1373
2020.08.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1398
2020.09.01
zmieniony przez
2021.07.14 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1285
2022.12.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 2561
2024.02.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 146
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 31x. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania kontroli Agencji, mając na celu zapewnienie właściwej realizacji nadzoru, o którym mowa w art. 31v ust. 1.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60