Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » Powódź - usuwanie skutków »  Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11.10.2024 r. w ...

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11.10.2024 r. w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi

Tekst pierwotny - bieżący
 Dz. U. z 2024 r. poz. 1507

Na podstawie art. 111 ust. 7b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852 i 1473) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:

    1) przypadki, w których przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą";

    2) warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;

    3) wysokość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, większą niż określona w art. 111 ust. 4 ustawy;

    4) przypadki, w których podatnicy nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, dotyczącego zakupu kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.

§ 2. Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, w przypadku gdy:

    1) posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi;

    2) w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 1473) do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy, zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.

§ 3. Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

    1) są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;

    2) mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;

    3) prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;

    4) utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiły na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;

    5) zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy odpowiednio powiadomili naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy rejestrującej lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;

    6) rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w § 2 pkt 2, nie później niż w okresie 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;

    7) posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

§ 4. Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom w wysokości:

    1) ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, bez podatku od towarów i usług, nie więcej jednak niż 1626 zł - w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej;

    2) ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z podatkiem od towarów i usług, nie więcej jednak niż 2000 zł - w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

§ 5. 1. Odliczenia od podatku należnego, o którym mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w tym przepisie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

2. W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków.

3. W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej "rachunkiem", lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

4. Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

5. W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 114 ustawy, wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, może pomniejszyć wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy.

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

§ 6. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

    1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;

    2) numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:

    1) kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;

    2) kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży;

    3) w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.

§ 7. Podatnicy, którzy łącznie spełniają warunki, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy ten zwrot dotyczył zakupu kas rejestrujących utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.

§ 8. Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi. Przepisy § 3-6 stosuje się.

§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.*)

______________________
*) Uwaga od redakcji: rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 11.10.2024 r.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60