Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.01.2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży

o przepisie

art./§

aktu prawnego

pełną treść

widoczną część

powiązane

powiązane



Na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2021 r. poz. 936 i 1891) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, o której mowa w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, zwanej dalej "ewidencją", wzór ewidencji oraz szczegółową treść wpisów w ewidencji.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przeważającej działalności - rozumie się przez to działalność, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni;
2) sprzedaży detalicznej - rozumie się przez to sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1293 oraz z 2021 r. poz. 2349).
§ 3. 1. Wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty i umożliwiający identyfikację osób dokonujących tych wpisów, w porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.
2. Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.
§ 4. 1. Ewidencja prowadzona w postaci papierowej jest zbroszurowana i ma kolejno ponumerowane karty.
2. Wpisów w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w sposób trwały i wyraźny.
3. W przypadku korekty w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej wskazuje się datę jej dokonania oraz dokonuje się jej w taki sposób, aby pierwotna treść pozostała czytelna.
§ 5. Ewidencja w postaci elektronicznej jest:
1) prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania;
2) przechowywana na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą.
§ 6. 1. W ewidencji wpisuje się:
1) numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;
2) imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy;
3) adres placówki handlowej;
4) przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD;
5) okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc);
6) liczbę porządkową wpisu;
7) datę albo okres uzyskania przychodu;
8) numer dokumentu będącego podstawą wpisu;
9) przychód z przeważającej działalności;
10) przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności;
11) przychody ogółem;
12) stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem;
13) imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.
2. Wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie wartości sprzedaży:
1) zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących;
2) niezaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.).
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2:
1) pkt 1 - wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie:
a) danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1, art. 111b ust. 3 pkt 2 i art. 145a ust. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo
b) wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego;
2) pkt 2 - wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie:
a) faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej "fakturami", wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, albo
b) dziennego zestawienia faktur, albo
c) wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego.
4. Dzienne zestawienie faktur zawiera co najmniej:
1) datę sporządzenia zestawienia;
2) numer zestawienia;
3) datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer;
4) wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.
5. Dowód wewnętrzny zawiera co najmniej:
1) datę wystawienia dowodu;
2) numer dowodu;
3) wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.
§ 7. Wzór ewidencji określa załącznik do rozporządzenia.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 r.