Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 24.08.2023 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na realizację projektów w zakresie transportu lotniczego w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat,
Środowisko 2021-2027
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom zarządzającym portami lotniczymi, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, pomocy dla transportu lotniczego w postaci pomocy inwestycyjnej na rzecz regionalnych portów lotniczych, zwanej dalej "pomocą", do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014", a także podmiot udzielający tej pomocy.
§ 2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. c oraz d, ust. 3 lit. a-d, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014.
§ 4. Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
§ 5. Pomoc nie może zostać udzielona przedsiębiorcy zarządzającemu portem lotniczym, o którym mowa w art. 56a ust. 6, 9 i 10 rozporządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 56a ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 6. Podmiotem udzielającym pomocy jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
§ 7. 1. Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju regionalnych portów lotniczych w rozumieniu art. 2 pkt 153 rozporządzenia nr 651/2014 wchodzących w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
2. Pomoc jest udzielana jako pomoc inwestycyjna, o której mowa w art. 56a ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014.
3. Pomoc nie może zostać udzielona na przeniesienie istniejących portów lotniczych ani na stworzenie nowego pasażerskiego portu lotniczego, w tym przekształcenie istniejącego lądowiska w pasażerski port lotniczy, zgodnie z art. 56a ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
4. Infrastruktura portów lotniczych, o których mowa w ust. 1, jest udostępniana zgodnie z art. 56a ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 8. 1. Pomoc jest udzielana na:
1) zakup urządzeń i systemów do kontroli osób, bagażu, ładunków i poczty;
2) budowę obiektów oraz zakup sprzętu bezpośrednio służących do poprawy bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych w strefie operacyjnej lotniska;
3) dostosowanie i modernizację infrastruktury oraz zakup sprzętu dla zapewnienia ochrony w obszarze obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego;
4) rozbudowę i modernizację systemów służących zapewnieniu bezpieczeństwa pożarowego;
5) inwestycje związane z ochroną środowiska lub ograniczeniem negatywnego oddziaływania portów lotniczych na środowisko naturalne.
2. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty związane z inwestycjami w infrastrukturę portu lotniczego w rozumieniu art. 2 pkt 144 rozporządzenia nr 651/2014, o których mowa w ust. 1, w tym koszty planowania.
3. Pomoc jest udzielana w formie dotacji, o której mowa w art. 5 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 651/2014.
4. Pomoc może zostać udzielona, jeżeli dana inwestycja spełnia warunki, o których mowa w art. 56a ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 56 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 9. 1. Wartość dopuszczalnej pomocy ustala się zgodnie z art. 56a ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014.
2. W przypadku portów lotniczych, o którym mowa w art. 56a ust. 13 lit. a rozporządzenia nr 651/2014, kwota pomocy inwestycyjnej nie może przekraczać 50% kosztów kwalifikowalnych.
3. W przypadku portów lotniczych, o którym mowa w art. 56a ust. 13 lit. b rozporządzenia nr 651/2014, kwota pomocy inwestycyjnej nie może przekraczać 75% kosztów kwalifikowalnych.
4. Do obliczania wartości pomocy i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1 i 3 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 10. Pomoc podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014. Skumulowana wartość pomocy nie może przekraczać progu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. dd rozporządzenia nr 651/2014.
§ 11. Pomoc może zostać udzielona, jeżeli przedsiębiorca złożył wniosek o udzielenie pomocy, zwany dalej "wnioskiem", zgodnie z art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
§ 12. 1. Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy.
2. Wniosek zawiera:
1) informacje wskazane w art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014;
2) inne informacje niezbędne do dokonania oceny wniosku, wskazane przez podmiot udzielający pomocy.
3. Do wniosku przedsiębiorca załącza dokumenty, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702).
4. Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może zostać udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy, o której mowa w art. 2 pkt 32 lit. a ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
§ 13. Pomoc jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze oraz ust. 5, w związku z art. 59 rozporządzenia nr 651/2014.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.*)
___________________
*) Uwaga od redakcji: rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 14.09.2023 r.