Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13.04.2017 r. w sprawie dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem
Na podstawie art. 118 ust. 18 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób dokumentowania kontroli operacyjnej, zwanej dalej "kontrolą", prowadzonej przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, o których mowa w art. 113 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, zwanych dalej "funkcjonariuszami";
2) sposób przechowywania i przekazywania wniosków i postanowień związanych ze stosowaniem kontroli;
3) sposób przechowywania, przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania kontroli;
4) wzory druków i rejestrów stosowanych w ramach kontroli.
§ 2. 1. Dokumentację kontroli stanowią:
1) wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do Sądu Okręgowego w Warszawie, zwanego dalej "Sądem", w sprawie zarządzenia albo przedłużenia kontroli;
2) pisemna zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na zarządzenie albo przedłużenie kontroli;
3) postanowienie Sądu w sprawie zarządzenia albo przedłużenia kontroli;
4) wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wyrażenie zgody na zarządzenie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;
5) pisemna zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na zarządzenie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;
6) zarządzenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;
7) wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do Sądu o wydanie postanowienia w sprawie zgody na kontynuowanie kontroli zarządzonej w przypadkach niecierpiących zwłoki;
8) postanowienie Sądu w sprawie zgody na kontynuowanie kontroli zarządzonej w przypadkach niecierpiących zwłoki;
9) zażalenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na postanowienie Sądu w przedmiocie kontroli;
10) zażalenie Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na postanowienie Sądu w przedmiocie kontroli;
11) informacja Szefa Krajowej Administracji Skarbowej dla Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wynikach przeprowadzonej kontroli;
12) zarządzenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie komisyjnego i protokolarnego zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli;
13) protokół komisyjnego zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli;
14) informacja Szefa Krajowej Administracji Skarbowej dla Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wydaniu i wykonaniu zarządzenia w sprawie zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli.
2. Dokumentację kontroli stanowią także materiały zgromadzone podczas jej stosowania, w szczególności:
1) nośniki, na których została utrwalona treść rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji albo treść korespondencji lub zawartość przesyłek;
2) kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;
3) dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w pkt 1 i 2.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8, sporządza się odpowiednio na drukach:
1) stosowania kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) stosowania kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 11, sporządza funkcjonariusz prowadzący sprawę, w ramach której zarządzono kontrolę, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. Wzór zarządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6. Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
7. Wzór informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 14, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1:
1) pkt 1-8 - sporządza się w trzech egzemplarzach;
2) pkt 9-14 - sporządza się w dwóch egzemplarzach.
2. Sąd przechowuje pierwszy egzemplarz wydanych postanowień oraz wniosków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a także zażaleń Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego.
3. Pierwszy Zastępca Prokuratora Generalnego Prokurator Krajowy przechowuje drugi egzemplarz postanowień Sądu, wniosków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz zażaleń Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, a także pierwszy egzemplarz informacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 11 i 14.
4. Szef Krajowej Administracji Skarbowej przechowuje w odrębnych dla każdej sprawy zbiorach dokumentów:
1) trzeci egzemplarz postanowień Sądu oraz wniosków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
2) drugi egzemplarz zażaleń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 9;
3) drugi egzemplarz informacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 11 i 14;
4) pierwszy egzemplarz zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 12;
5) pierwszy egzemplarz protokołów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 13;
6) pozostałą dokumentację kontroli.
5. Komórka organizacyjna, w której służbę pełnią funkcjonariusze, wykonująca zarządzenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 12, przechowuje drugi egzemplarz tego zarządzenia i drugi egzemplarz protokołu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 13.
§ 4. 1. Przekazywanie wniosków i postanowień na drukach, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1 i 2, odbywa się za pośrednictwem funkcjonariusza upoważnionego pisemnie przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
2. Upoważniony funkcjonariusz osobiście dostarcza wnioski wraz z materiałami uzasadniającymi zastosowanie kontroli do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego oraz Sądu, a po podjęciu przez Pierwszego Zastępcę Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego decyzji w sprawie zgody oraz po wydaniu postanowienia przez Sąd odbiera je.
§ 5. 1. Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 8, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Wzór rejestru pisemnych zgód, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 5, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
3. Wzór rejestru wniosków i zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 4, 6 i 7, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 6. 1. Wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli zawierające informacje mające znaczenie dla kontroli celno-skarbowej, postępowania podatkowego, postępowania w sprawach celnych lub postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe oraz przestępstwa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 14-16 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, przekazuje się właściwemu miejscowo organowi Krajowej Administracji Skarbowej za pośrednictwem funkcjonariusza.
2. Wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli zawierające dowody pozwalające na wszczęcie postępowania albo mające znaczenie dla postępowania w sprawie o przestępstwo inne niż określone w ust. 1 Szef Krajowej Administracji Skarbowej przekazuje Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego za pośrednictwem funkcjonariusza.
§ 7. Przechowywanie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-10, oraz materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli, a także przetwarzanie tych materiałów, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do tej dokumentacji osobom nieuprawnionym.
§ 8. 1. Zniszczenie materiałów zgromadzonych w wyniku stosowania kontroli niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe albo niemających znaczenia dla kontroli celno-skarbowej, postępowania podatkowego, postępowania w sprawach celnych lub postępowania w sprawach o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, a także materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli w przypadku niecierpiącym zwłoki, co do której Sąd nie wyraził zgody na jej kontynuację, jak również materiałów, których wykorzystanie w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe jest niedopuszczalne, przeprowadza się przez:
1) usunięcie zapisów informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, w sposób uniemożliwiający odtworzenie treści tych zapisów, w szczególności danych osobowych;
2) całkowite zniszczenie dokumentów sporządzonych na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2.
2. W przypadku gdy usunięcie z nośników, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, utrwalonych na nich zapisów nie jest możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich fizycznego zniszczenia.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.*)
___________________
*) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21.03.2012 r. w sprawie dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez wywiad skarbowy (Dz. U. poz. 383), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 256 pkt 1 ustawy z dnia 16.11.2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 379).
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 25.04.2017 r.