Ustawa z dnia 22.05.2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

www.przepisy.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl    sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Wersja czasowa:
od 2025.04.01
 
zmieniony przez
art. 1 
Istniejące wersje czasowe art. 2
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2009 r. nr 97, poz. 799
2015.10.03
zmieniony przez
2015.12.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 2122
2017.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 2160
2019.08.01
zmieniony przez
2020.04.17 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 688
2020.04.18
zmieniony przez
2021.01.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 43
2021.08.17 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1496
2025.04.01
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 2. 1. W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych tworzy się następujące fundusze promocji:

    1) Fundusz Promocji Mleka;

    2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;

    3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;

    4) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;

    5) Fundusz Promocji Mięsa Owczego;

    6) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;

    7) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;

    8) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;

    9) Fundusz Promocji Ryb;

    10) Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

2. Realizując cele, o których mowa w ust. 1:

    1) Fundusz Promocji Mleka wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mleka krowiego, zwanego dalej "mlekiem", i przetworów mlecznych,

      b) działania mające na celu promocję spożycia mleka lub przetworów mlecznych, w szczególności przez dzieci i młodzież,

      c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia mleka i przetworów mlecznych,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mleka i przetworów mlecznych oraz prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno-mlecznego,

      g) szkolenia producentów mleka i pierwszych podmiotów skupujących w rozumieniu art. 151 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 671, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1308/2013",

      h) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mleka i przetworów mlecznych;

    2) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa wieprzowego,

      b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa wieprzowego oraz jego przetworów,

      c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą świń oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa wieprzowego,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wieprzowego oraz jego przetworów,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa wieprzowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa wieprzowego,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa wieprzowego;

    3) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa wołowego,

      b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa wołowego oraz jego przetworów,

      c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą bydła mięsnego oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa wołowego,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa wołowego oraz jego przetworów,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa wołowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu jego spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa wołowego,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa wołowego;

    4) Fundusz Promocji Mięsa Końskiego wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa końskiego,

      b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa końskiego oraz jego przetworów,

      c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą koni oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa końskiego,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa końskiego oraz jego przetworów,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa końskiego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa końskiego,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa końskiego;

    5) Fundusz Promocji Mięsa Owczego wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa owczego,

      b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa owczego oraz jego przetworów,

      c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą owiec oraz produkcją lub przetwórstwem mięsa owczego,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa owczego oraz jego przetworów,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa owczego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa owczego,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa owczego;

    6) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, zbóż oraz przetworów zbożowych pochodzących z przetworzenia pszenicy, żyta, jęczmienia, kukurydzy, owsa oraz gryki, zwanych dalej "przetworami zbożowymi", w tym biokomponentów w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2024 r. poz. 20, 834 i 1946), zwanych dalej "biokomponentami", i biopaliw ciekłych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zwanych dalej "biopaliwami ciekłymi", wytwarzanych ze zbóż,

      b) działania mające na celu promocję spożycia przetworów zbożowych,

      c) udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem zbóż, o których mowa w lit. a, lub przetworów zbożowych,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia przetworów zbożowych,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości zbóż, o których mowa w lit. a, oraz przetworów zbożowych, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców zbóż,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku zbóż i przetworów zbożowych,

      h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych ze zbóż,

      i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania zbóż do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych;

    7) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także miodu, pyłku kwiatowego, pierzgi, propolisu oraz mleczka pszczelego, zwanych dalej "produktami pszczelimi",

      b) działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, w szczególności przez dzieci i młodzież,

      c) udział w wystawach i targach związanych z:

        - produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, 

        - przetwórstwem owoców lub warzyw, lub produktów pszczelich,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw oraz produktów pszczelich,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw lub produktów pszczelich;

    8) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mięsa drobiowego oraz jego przetworów,

      b) działania mające na celu promocję spożycia mięsa drobiowego i jego przetworów,

      c) udział w wystawach i targach związanych z chowem lub hodowlą drobiu, produkcją lub przetwórstwem mięsa drobiowego,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia mięsa drobiowego oraz jego przetworów,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości mięsa drobiowego oraz jego przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców mięsa drobiowego,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku mięsa drobiowego;

    9) Fundusz Promocji Ryb wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, ryb oraz ich przetworów,

      b) działania mające na celu promocję spożycia ryb i ich przetworów,

      c) udział w wystawach i targach związanych z połowem, chowem, hodowlą lub przetwórstwem ryb,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia ryb i ich przetworów,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości ryb oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców ryb,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku ryb;

    10) Fundusz Promocji Roślin Oleistych wspiera:

      a) działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach rzepaku, rzepiku, soi, lnu, słonecznika oraz konopi, zwanych dalej "roślinami oleistymi", przetworów pochodzących z przetworzenia roślin oleistych, zwanych dalej "przetworami nasion oleistych", w tym biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych, a także produktów pszczelich,

      b) działania mające na celu promocję spożycia przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,

      c) udział w wystawach i targach związanych z produkcją lub przetwórstwem roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,

      d) badania rynkowe dotyczące spożycia przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,

      e) badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,

      f) szkolenia producentów i przetwórców nasion oleistych lub produktów pszczelich,

      g) działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku roślin oleistych, przetworów nasion oleistych lub produktów pszczelich,

      h) działania edukacyjno-informacyjne oraz inicjatywy badawczo-rozwojowe mające na celu zwiększenie wykorzystania biokomponentów i biopaliw ciekłych wytwarzanych z roślin oleistych,

      i) promowanie zrównoważonego rozwoju wykorzystania roślin oleistych do wytwarzania biokomponentów i biopaliw ciekłych.

2a. Fundusze promocji, o których mowa w ust. 2 pkt 1-10, realizując cele, o których mowa w ust. 1, wspierają działania mające na celu przywrócenie normalnych warunków rynkowych w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty zaufania konsumentów lub innych szczególnych problemów.

3. Fundusz promocji, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, w celu wspierania marketingu rolnego realizuje również działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących z przetworzenia zbóż, o których mowa w ust. 2 pkt 6 lit. a.

4. Fundusz promocji, o którym mowa w ust. 2 pkt 10, w celu wspierania marketingu rolnego realizuje również działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących z przetworzenia roślin oleistych.