Ustawa z dnia 28.07.2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej*) **)

www.przepisy.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl    sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Wersja czasowa:
od 2024.11.10
 
zmieniony przez
art. 67 
Istniejące wersje czasowe art. 2
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2023 r. poz. 1703
2024.11.10
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają:

    1) CSIRT NASK - Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego, w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 913 i 1703);

    2) dostawca poczty elektronicznej - osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która prowadzi, chociażby ubocznie, działalność zarobkową lub zawodową związaną ze świadczeniem poczty elektronicznej;

    3) informacja adresowa - numer telefonu lub identyfikator użytkownika wysyłającego komunikat elektroniczny;

    4) integrator usług SMS - dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych świadczącego usługę wysyłania krótkich wiadomości tekstowych (SMS);

    5) komunikat elektroniczny - komunikat elektroniczny w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1221);

    6) lista ostrzeżeń - jawną listę ostrzeżeń dotyczących domen internetowych, które służą do wyłudzeń danych i niekorzystnego rozporządzenia mieniem użytkowników internetu;

    7) nadpis - identyfikator krótkiej wiadomości tekstowej (SMS);

    8) nadużycie w komunikacji elektronicznej - świadczenie lub korzystanie z usługi telekomunikacyjnej lub korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych niezgodnie z ich przeznaczeniem lub przepisami prawa, których celem lub skutkiem jest wyrządzenie szkody przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu lub użytkownikowi końcowemu lub osiągnięcie nienależnych korzyści dla podmiotu dopuszczającego się nadużycia w komunikacji elektronicznej, innej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;

    9) operator - operatora w rozumieniu art. 2 pkt 40 lit. b ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    10) poczta elektroniczna - usługę komunikacji interpersonalnej, która nie umożliwia realizacji połączeń z numerami z planu numeracji krajowej lub międzynarodowych planów numeracji, i która umożliwia przekazywanie komunikatu elektronicznego z wykorzystaniem standardu SMTP (Simple Mail Transfer Protocol), POP3 (Post Office Protocol), IMAP4 (Internet Message Access Protocol) lub innego standardu zapewniającego te same funkcje;

    11) podmiot publiczny - podmiot, o którym mowa w art. 4 pkt 7-15 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;

    12) połączenie głosowe - połączenie ustanowione za pomocą publicznie dostępnej usługi komunikacji interpersonalnej pozwalające na dwukierunkową komunikację głosową;

    13) przedsiębiorca telekomunikacyjny - przedsiębiorcę telekomunikacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 40 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    14) sieć telekomunikacyjna - sieć telekomunikacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 58 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    15) tajemnica komunikacji elektronicznej - tajemnicę, o której mowa w art. 386 ust. 1 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    16) uprawnione podmioty - podmioty, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    17) urządzenie telekomunikacyjne - urządzenie telekomunikacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 74 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    18) usługa komunikacji interpersonalnej - usługę umożliwiającą bezpośrednią interpersonalną i interaktywną wymianę informacji za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej między skończoną liczbą osób, gdzie osoby inicjujące połączenie lub uczestniczące w nim decydują o jego odbiorcy lub odbiorcach, z wyłączeniem usług, w których interpersonalna i interaktywna komunikacja stanowi wyłącznie funkcję podrzędną względem innej usługi podstawowej;

    19) usługa telekomunikacyjna - usługę telekomunikacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 80 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    20) użytkownik - użytkownika w rozumieniu art. 2 pkt 85 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej;

    21) użytkownik końcowy - użytkownika końcowego w rozumieniu art. 2 pkt 86 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. - Prawo komunikacji elektronicznej.