Art. 6. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi rejestr obywateli Ukrainy, którym nadano numer PESEL, w sposób określony w art. 4.
2. Rejestr prowadzi się w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 55 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
3. Prowadząc rejestr, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do sprawy informatyzacji:
1) zapewnia ochronę przed nieuprawnionym dostępem do rejestru;
2) zapewnia integralność danych w rejestrze;
3) zapewnia dostępność systemu teleinformatycznego, w którym rejestr jest prowadzony, dla podmiotów przetwarzających dane w rejestrze;
4) przeciwdziała uszkodzeniom systemu teleinformatycznego, w którym rejestr jest prowadzony;
5) określa zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych, w tym danych osobowych;
6) zapewnia rozliczalność działań dokonywanych na danych rejestru.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji jest administratorem danych przetwarzanych w rejestrze, o którym mowa w ust. 1.
5. W rejestrze, o którym mowa w ust. 1, gromadzi się:
1) dane, o których mowa w art. 4 ust. 4 pkt 1-4, 10, 12-16 i 18;
2) numer PESEL;
3) fotografię, o której mowa w art. 4 ust. 7;
4) odciski palców;
5) odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby, która ukończyła 12. rok życia, z wyjątkiem osoby, która nie może złożyć podpisu.
5a. W przypadku braku w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, danych, o których mowa w ust. 5 pkt 4 lub 5, obywatel Ukrainy, któremu nadano numer PESEL, w sposób określony w art. 4, składa w dowolnym organie gminy wniosek o uzupełnienie danych w rejestrze. Organ gminy, w którym złożono wniosek, wprowadza te dane do rejestru.
5b. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek, o którym mowa w ust. 5a, składa jedno z rodziców, opiekun, opiekun tymczasowy, o którym mowa w art. 25, lub kurator.
5c. Wniosek, o którym mowa w ust. 5a, zawiera:
1) imię (imiona);
2) nazwisko;
3) obywatelstwo;
4) numer PESEL;
5) serię, numer i datę ważności ważnego dokumentu podróży obywatela Ukrainy;
6) imię matki osoby małoletniej, o ile zostało udokumentowane;
7) nazwisko matki osoby małoletniej, o ile zostało udokumentowane;
8) imię ojca osoby małoletniej, o ile zostało udokumentowane;
9) nazwisko ojca osoby małoletniej, o ile zostało udokumentowane;
10) numery PESEL rodziców, o ile zostały nadane i są znane;
11) datę urodzenia;
12) adnotację o tym, czy odciski palców zostały pobrane;
13) oświadczenie o prawdziwości danych zawartych we wniosku oraz klauzulę o treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia";
14) własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy albo adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu;
15) własnoręczny podpis osoby, której dane mają zostać uzupełnione w rejestrze, która ukończyła 12. rok życia, albo adnotację pracownika organu gminy o przyczynie braku podpisu;
16) nazwisko i imię (imiona), rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości wnioskodawcy.
5d. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej, na swojej stronie podmiotowej, wzór wniosku, o którym mowa w ust. 5a.
5e. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5a, stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 ust. 6, ust. 9 pkt 1 i 3, ust. 10 i 19.
6. Danych zgromadzonych w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, nie usuwa się.
6a. Po zarejestrowaniu w rejestrze PESEL zmiany danych osoby, której dane gromadzone są w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, w tym danych osoby sprawującej faktyczną opiekę nad dzieckiem, jeśli został jej nadany numer PESEL, zmienione dane, o których mowa w art. 8 pkt 1, 4-6 i 9-11 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, z rejestru PESEL są przekazywane do rejestru, o którym mowa w ust. 1.
7. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia zgromadzone w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, dane, o których mowa w:
1) ust. 5 pkt 1-5:
a) Policji,
b) Straży Granicznej,
c) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
d) Agencji Wywiadu,
e) Służbie Kontrwywiadu Wojskowego,
f) Służbie Wywiadu Wojskowego,
g) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu,
h) Służbie Ochrony Państwa,
i) Urzędowi do spraw Cudzoziemców,
j) gminom;
2) ust. 5 pkt 1-3:
a) ministrowi właściwemu do spraw pracy,
b) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia,
c) ministrowi właściwemu do spraw rodziny,
d) Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej,
e) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych,
f) organowi właściwemu w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390, 658 i 1429), za pośrednictwem ministra właściwego do spraw rodziny,
g) Narodowemu Funduszowi Zdrowia,
h) jednostce podległej ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwej w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia,
i) ministrowi właściwemu do spraw gospodarki,
j) powiatom i województwom,
k) wojewodom,
l) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego
- w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań, po oświadczeniu spełnienia wymagań, o których mowa w art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
3) ust. 5 pkt 2 oraz art. 4 ust. 4 pkt 1-4, 9, 10, 12-15 i 18 - Głównemu Urzędowi Statystycznemu w zakresie niezbędnym do realizacji jego ustawowych zadań, po oświadczeniu spełnienia wymagań, o których mowa w art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
8. Organ gminy może realizować zadania, o których mowa w art. 4, poza siedzibą urzędu gminy.
9. Zadanie, o którym mowa w ust. 5a, jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej.