Ustawa z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów1)

www.przepisy.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl    sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Wersja czasowa:
od 2017.02.07
do 2018.04.26
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
Istniejące wersje czasowe art. 45
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.08.29
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 45. 1. Organizacje konsumenckie reprezentują interesy konsumentów wobec organów administracji rządowej i samorządowej i mogą uczestniczyć w realizacji rządowej polityki konsumenckiej.

2. Organizacje, o których mowa w ust. 1, mają w szczególności prawo do:

    1) wyrażania opinii o projektach aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących praw i interesów konsumentów;

    2) opracowywania i upowszechniania konsumenckich programów edukacyjnych;

    3) wykonywania testów produktów i usług oraz publikowania ich wyników;

    4) wydawania czasopism, opracowań badawczych, broszur i ulotek;

    5) prowadzenia nieodpłatnego poradnictwa konsumenckiego oraz udzielania nieodpłatnej pomocy konsumentom w dochodzeniu ich roszczeń, chyba że statut organizacji stanowi, że działalność ta jest wykonywana odpłatnie;

    6) udziału w pracach normalizacyjnych;

    7) realizowania zadań państwowych w dziedzinie ochrony konsumentów, zlecanych przez organy administracji rządowej i samorządowej;

    8) ubiegania się o dotacje ze środków publicznych na realizację zadań, o których mowa w pkt 7.

3. Organy administracji rządowej i samorządowej są obowiązane do zasięgania opinii organizacji konsumenckich w sprawach dotyczących kierunków działania na rzecz ochrony interesów konsumentów.