Ustawa z dnia 4.02.2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3

www.przepisy.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl    sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Wersja czasowa:
od 2024.10.01
do 2025.05.31
zmieniony przez
art. 68 
Istniejące wersje czasowe art. 27
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 45, poz. 235
2013.07.13
zmieniony przez
2013.12.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 1457
2016.02.09 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 157
2018.01.01
zmieniony przez
2018.03.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 603
2018.04.30
zmieniony przez
2019.03.01 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 409
2020.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 326
2021.01.13 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 75
2022.04.01
zmieniony przez
2022.06.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1324
2022.07.01
zmieniony przez
2023.01.30 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 204
2024.03.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 338
2024.10.01
zmieniony przez
2025.06.01
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 27. 1. Rejestr prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego przy użyciu systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a.

2. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta publikuje rejestr za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a.

3. Dane zawarte w rejestrze publikowane są przy użyciu systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a, na stronach podmiotowych właściwej gminy oraz ministra właściwego do spraw rodziny.

4. Rejestr zawiera:

    1) nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;

    2) numer NIP podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;

    3) miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;

    4) informację o zawieszaniu prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;

    5) informację o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;

    6) adres poczty elektronicznej i numer telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;

    7) liczbę miejsc w żłobku lub klubie dziecięcym;

    8) liczbę dzieci zapisanych do żłobka lub klubu dziecięcego;

    9) informację, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;

    10) informacje o opłacie za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym rozumianej jako:

      a) wydatki na funkcjonowanie jednego miejsca opieki miesięcznie, bez wydatków inwestycyjnych i wydatków na remonty - w przypadku żłobków lub klubów dziecięcych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,

      b) maksymalna miesięczna wysokość opłat za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym, jaką poniósłby rodzic w przypadku braku ulg lub dofinansowań ze środków publicznych - w przypadku żłobków lub klubów dziecięcych prowadzonych przez podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego;

    10a) informacje o ulgach i dofinansowaniu ze środków publicznych wpływających na wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym;

    10b) wysokość opłat za wyżywienie;

    11) dane dotyczące dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego:

      a) imię (imiona) i nazwisko,

      b) datę urodzenia,

      c) numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość,

      ca) (uchylona)

      d) datę rozpoczęcia i zakończenia uczęszczania przez dziecko do danego żłobka lub klubu dziecięcego,

      e) wysokość opłaty za pobyt danego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym w poszczególnych miesiącach, z uwzględnieniem:

        - środków finansowych pozyskanych z programów, w tym rządowych lub resortowych, służących rozwojowi instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,

        - ulg przyznanych:

          - - przez podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy - w przypadku odpowiednio żłobków lub klubów dziecięcych prowadzonych przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 lub 3,

          - - w związku z uzyskaniem przez podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

      f) informację, czy dziecko jest niepełnosprawne lub wymaga szczególnej opieki;

    12) dane dotyczące rodziców dziecka uczęszczającego do żłobka lub klubu dziecięcego:

      a) imię (imiona) i nazwisko,

      b) datę urodzenia,

      c) numer PESEL, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość,

      ca) (uchylona)

      d) adres poczty elektronicznej i numer telefonu;

    13) numer rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;

    14) informacje o dofinansowaniu miejsc opieki ze środków publicznych obejmujące:

      a) informację, czy żłobek lub klub dziecięcy otrzymał lub otrzymuje środki finansowe pozyskane z programów, w tym rządowych lub resortowych, służących rozwojowi instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, ze wskazaniem źródła pochodzenia poszczególnych środków finansowych, ich wysokości i kwoty przypadającej na jedno miejsce na dane dziecko odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym,

      b) informację, czy żłobek lub klub dziecięcy otrzymał lub otrzymuje środki finansowe pozyskane z dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ze wskazaniem źródła pochodzenia poszczególnych środków finansowych, ich wysokości i kwoty przypadającej na jedno miejsce na dane dziecko odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym.

5. Adres będącego osobą fizyczną podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, jeżeli jest inny niż adres prowadzenia przez tę osobę żłobka lub klubu dziecięcego, informacja o spełnianiu poszczególnych fakultatywnych standardów opieki określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 6c oraz dane i informacje, o których mowa w ust. 4 pkt 11-13, nie podlegają ujawnieniu na stronach podmiotowych gminy prowadzącej rejestr i ministra właściwego do spraw rodziny.

6. Informacje, o których mowa w ust. 4, są przetwarzane przez ministra właściwego do spraw rodziny w celu umożliwienia prowadzenia rejestru, monitorowania spełniania przez żłobki i kluby dziecięce standardów opieki określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 6c oraz umożliwienia uzyskania przez rodziców świadczenia "aktywni rodzice w pracy" lub świadczenia "aktywnie w żłobku", o których mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka - "Aktywny rodzic", realizacji prawa do tych świadczeń przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a także monitorowania realizacji tego prawa.