Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2864 z dnia 13.12.2023 r. zmieniająca niektóre dyrektywy w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50, 53, 62 i 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Łatwy i uporządkowany dostęp do danych, w tym do informacji dostarczanych dobrowolnie, jest ważny, by umożliwić decydentom podejmowanie trafnych decyzji dotyczących gospodarki i społeczeństwa, służących sprawnemu funkcjonowaniu rynku. Taki dostęp jest też potrzebny, by zwiększyć szanse małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na wzrost, widoczność i innowacyjność. Wprowadzenie wspólnych europejskich przestrzeni danych w kluczowych sektorach, w tym w sektorze finansowym, służy zapewnieniu łatwego dostępu do wiarygodnych źródeł informacji w tych sektorach. Oczekuje się, że w najbliższych latach sektor finansów przejdzie transformację cyfrową, a Unia powinna wspierać tę transformację, zwłaszcza przez wspieranie finansów opartych na danych. Ponadto uznanie zrównoważonego finansowania za najważniejszy element systemu finansowego to kluczowy środek do osiągnięcia zielonej transformacji gospodarki Unii. Aby udało się przeprowadzić zieloną transformację, potrzebne są łatwo dostępne dla inwestorów informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju i zarządzania społecznego przez przedsiębiorstwa, dzięki czemu mieliby oni większą wiedzę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. W tym celu trzeba poprawić publiczny dostęp do informacji finansowych i niefinansowych, a także informacji związanych ze środowiskiem, sprawami społecznymi oraz zarządzaniem, na temat osób fizycznych lub prawnych (zwanych dalej "podmiotami") zobowiązanych do podawania takich informacji do wiadomości publicznej lub dobrowolnie ujawniających takie informacje organowi zbierającemu dane. Skutecznym środkiem do osiągnięcia tego na poziomie Unii jest ustanowienie scentralizowanej platformy umożliwiającej elektroniczny dostęp do wszystkich istotnych informacji.
(2) W komunikacie z dnia 24 września 2020 r. zatytułowanym "Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania" Komisja zaproponowała, by poprawić publiczny dostęp do informacji finansowych i niefinansowych na temat podmiotów przez utworzenie europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP). W komunikacie Komisji z dnia 24 września 2020 r. w sprawie strategii dla UE w zakresie finansów cyfrowych nakreślono ogólnie, w jaki sposób Unia może w nadchodzących latach promować transformację cyfrową finansów, a w szczególności, w jaki sposób może promować finansowanie oparte na danych. Następnie w komunikacie z dnia 6 lipca 2021 r. w sprawie strategii dotyczącej finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej Komisja uznała zrównoważone finansowanie za najważniejszy element systemu finansowego, będący kluczowym środkiem do osiągnięcia zielonej transformacji gospodarki Unii w ramach Europejskiego Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r.
(3) ESAP został ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (3), by zapewnić ogółowi społeczeństwa łatwy, scentralizowany dostęp do informacji na temat podmiotów i ich produktów, gdy informacje te mają znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju, a organy i podmioty mają obowiązek publikować je zgodnie z aktami ustawodawczymi Unii w tych dziedzinach. Publikacja taka powinna odbywać się zgodnie z zasadą jednorazowego przekazania, bez dodatkowych wymogów dotyczących ujawniania informacji, wykraczających poza wymogi określone prawem. Ponadto każdy podmiot podlegający prawu państwa członkowskiego powinien móc dobrowolnie przekazać organowi zbierającemu dane informacje na temat swojej działalności gospodarczej mające znaczenie dla usług finansowych lub rynków kapitałowych lub dotyczące jej zrównoważonego rozwoju, by zostały one udostępnione w ESAP zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859.
(4) Aby umożliwić działanie ESAP, należy zmienić szereg dyrektyw w dziedzinie usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju. Aby współmiernie osiągnąć właściwe i wydajne działanie ESAP, należy stopniowo zwiększać skalę zbierania i przekazywania informacji. Według zamierzeń wymóg przekazywania informacji do ESAP ma być nieodłącznym elementem sektorowych aktów ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2859 oraz wszelkich przyszłych aktów ustawodawczych Unii ustanawiających scentralizowany dostęp do informacji w ESAP. Informacje, które mają być udostępniane w ESAP, i wyznaczone do zbierania tych informacji organy zbierające dane można poddać przeglądowi w ramach przeglądu tych sektorowych aktów ustawodawczych Unii w celu zapewnienia, aby ESAP dawał uczestnikom rynku łatwy, scentralizowany dostęp do potrzebnych im informacji oraz aby ESAP stał się punktem odniesienia.
(5) ESAP powinien zostać utworzony w ambitnym terminie, przy jednoczesnym podejmowaniu działań pośrednich zapewniających jego dobrą operacyjność i wydajność. Należy w szczególności przyznać wystarczająco dużo czasu na techniczne wdrożenie ESAP oraz na wprowadzenie w państwach członkowskich zbierania informacji. Początkowa faza tworzenia ESAP powinna trwać 12 miesięcy, by dać państwom członkowskim i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru (Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA) ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4) wystarczająco dużo czasu na utworzenie infrastruktury informatycznej i przetestowanie jej w oparciu o zbieranie ograniczonej liczby strumieni informacji. Następnie rozwój ESAP powinien polegać na stopniowym włączaniu kolejnych przepływów informacji i kolejnych funkcji w tempie umożliwiającym prawidłowy i wydajny rozwój ESAP. Działanie ESAP powinno być poddawane regularnej ocenie w czasie jego wdrażania i eksploatowania, tak aby umożliwić dostosowania mające zaspokajać potrzeby użytkowników ESAP oraz zapewnić jego efektywność techniczną.
(6) Do celów działania ESAP należy wyznaczyć organy zbierające dane, które będą zbierały od podmiotów informacje mające znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju. Jeżeli państwa członkowskie nie mają jeszcze organu zbierającego dane ustanowionego na mocy prawa Unii, powinny one zachować elastyczność w organizowaniu zbierania informacji w swojej jurysdykcji, wyznaczyć co najmniej jeden organ zbierający dane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859 do zbierania i przechowywania informacji oraz powinny powiadomić o tym ESMA. Aby uczynić udostępnianie informacji w ESAP opłacalnym, zbieranie, przekazywanie i przechowywanie informacji powinno w miarę możliwości bazować na istniejących procedurach i infrastrukturze zbierania, przekazywania i przechowywania danych na poziomie krajowym, a także na istniejących procedurach i infrastrukturze przekazywania informacji z organów zbierających dane do ESMA.
(7) Aby zapewnić terminowe udzielanie przez ESAP dostępu do informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859, podmioty powinny przekazywać swoje informacje organowi zbierającemu dane w tym samym czasie, w jakim podają je do wiadomości publicznej. Z kolei organy zbierające dane powinny przekazywać te informacje ESAP w sposób zautomatyzowany. Organy zbierające dane powinny w miarę możliwości korzystać z istniejących procedur i infrastruktury zbierania informacji na poziomie Unii i poziomie krajowym, by przekazywać informacje ESMA bez zbędnej zwłoki.
(8) Aby informacje z ESAP można było wykorzystać w formie cyfrowej, podmioty powinny przekazywać organom zbierającym dane informacje w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych lub, jeżeli wymaga tego prawo Unii, w formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Informacjom przekazywanym przez podmioty organom zbierającym dane powinny towarzyszyć metadane wymagane przez te organy zbierające dane. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania wykonawczych standardów technicznych opracowanych przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (5), Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (EIOPA) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 (6) lub ESMA (zwane dalej łącznie "Europejskimi Urzędami Nadzoru" lub EUN), określających metadane dla każdej informacji, wymaganą strukturę danych zawartych w informacjach, informacje, w których przypadku wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, i jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy zastosować w takich przypadkach. W odniesieniu do wdrażania standardów technicznych dotyczących informacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, powinny kontaktować się z EFRAG w sprawie opracowania tych standardów technicznych. Wprowadzenie formatu nadającego się do odczytu maszynowego należy uzasadnić na podstawie analizy, która uwzględnia koszty i korzyści dla podmiotów i użytkowników informacji oraz dla innych zainteresowanych stron, w szczególności organów zbierających dane, właściwych organów i EUN.
(9) Organy zbierające dane nie powinny być odpowiedzialne za weryfikację dokładności informacji przekazywanych przez podmioty, chyba że zostaną do tego upoważnione zgodnie z mającymi zastosowanie aktami ustawodawczymi Unii wymienionymi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2859. Za zapewnienie dokładności przekazywanych informacji powinny być odpowiedzialne podmioty zobowiązane do przekazywania informacji zgodnie z obowiązkami prawnymi spoczywającymi na nich na mocy mających zastosowanie aktów prawnych Unii wymienionych w tym załączniku lub na mocy prawa krajowego.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (7) przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał uwagi formalne w dniu 19 stycznia 2022 r.
(11) Europejski Bank Centralny przedstawił swoją opinię w dniu 7 czerwca 2022 r. (8).
(12) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie harmonizacja wymogów dotyczących ujawniania informacji publicznych, które powinny być dostępne w ESAP, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiar i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić następujące dyrektywy:
- dyrektywę 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (9),
- dyrektywę 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (10),
- dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (11),
- dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (12),
- dyrektywę 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (13),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE (14),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE (15),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE (16),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (17),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (18),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE (19),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (20),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 (21),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 (22),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 (23),
- dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 (24),
___________________
(1) Dz.U. C 290 z 29.7.2022, s. 58.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 27 listopada 2023 r.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L, 2023/2859, 13.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2023/2859 /oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
(8) Dz.U. C 307 z 12.8.2022, s. 3.
(9) Dyrektywa 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie dodatkowego nadzoru nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń oraz przedsiębiorstwami inwestycyjnymi konglomeratu finansowego i zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG, 79/267/EWG, 92/49/EWG, 92/96/EWG, 93/6/EWG i 93/22/EWG oraz dyrektywy 98/78/WE i 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 35 z 11.2.2003, s. 1).
(10) Dyrektywa 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia (Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12).
(11) Dyrektywa 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, oraz zmieniająca dyrektywę 2001/34/WE (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 38).
(12) Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca dyrektywę Rady 84/253/EWG (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87).
(13) Dyrektywa 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym (Dz.U. L 184 z 14.7.2007, s. 17).
(14) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
(15) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).
(16) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
(17) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
(18) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
(19) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
(20) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
(21) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. L 26 z 2.2.2016, s. 19).
(22) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2341 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie działalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami (IORP) (Dz.U. L 354 z 23.12.2016, s. 37).
(23) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniająca dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64).
(24) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad obligacjami zabezpieczonymi oraz zmieniająca dyrektywy 2009/65/WE i 2014/59/UE (Dz.U. L 328 z 18.12.2019, s. 29).
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Zmiana dyrektywy 2002/87/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 2
Zmiana dyrektywy 2004/25/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 3
Zmiany dyrektywy 2004/109/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 4
Zmiana dyrektywy 2006/43/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 5
Zmiana dyrektywy 2007/36/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 6
Zmiana dyrektywy 2009/65/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 7
Zmiana dyrektywy 2009/138/WE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 8
Zmiana dyrektywy 2011/61/UE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 9
Zmiana dyrektywy 2013/34/UE
W dyrektywie 2013/34/UE dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 33a
Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu
1. Od dnia 10 stycznia 2028 r. państwa członkowskie zapewniają, aby jednostki, o których mowa w art. 19a, 29a i 40a niniejszej dyrektywy, podając do wiadomości publicznej sprawozdanie z działalności, skonsolidowane sprawozdanie z działalności, obejmujące w przypadku obu tych sprawozdań informacje wymagane w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852, a także roczne sprawozdanie finansowe, skonsolidowane sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z badania, sprawozdanie z atestacji, sprawozdania w zakresie zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do jednostek z państw trzecich i powiązaną z nimi opinię atestacyjną, oświadczenie, o którym mowa w art. 40a ust. 2 akapit czwarty niniejszej dyrektywy, sprawozdanie dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych oraz skonsolidowane sprawozdanie dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych, o których mowa w art. 30, 40d i 45 niniejszej dyrektywy, przedkładały jednocześnie te sprawozdania i oświadczenie organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 4 niniejszego artykułu, w celu udostępnienia ich w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*).
Państwa członkowskie zapewniają, aby informacje te spełniały następujące wymogi:
a) były przekazywane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii lub prawo krajowe - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;
b) towarzyszyły im następujące metadane:
(i) wszystkie nazwy jednostki, której dotyczą informacje, oraz - jeżeli jednostka sprawozdająca jest objętą zwolnieniem jednostką zależną, o której mowa w art. 29a ust. 4 akapit drugi - nazwę jednostki dominującej, która przedstawia informacje na poziomie grupy;
(ii) identyfikator podmiotu prawnego jednostki oraz - jeżeli jednostka sprawozdająca jest objętą zwolnieniem jednostką zależną, o której mowa w art. 29a ust. 4 akapit drugi, i jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego jednostki dominującej, która przedstawia informacje na poziomie grupy, określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;
(iii) wielkość jednostki według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;
(iv) sektor lub sektory przemysłu, w których jednostka prowadzi działalność gospodarczą, określone zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. e) tego rozporządzenia;
(v) rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;
(vi) wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.
2. Jeżeli jednostka przekazała informacje, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, do urzędowo ustanowionego mechanizmu zgodnie z art. 23a dyrektywy 2004/109/WE w celu udostępnienia tych informacji w ESAP, uznaje się, że jednostka ta wypełniła swój obowiązek określony w ust. 1 niniejszego artykułu, pod warunkiem, że informacje te spełniają wszystkie warunki dotyczące metadanych ustanowione w ust. 1 niniejszego artykułu.
3. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) państwa członkowskie zapewniają uzyskanie przez jednostki identyfikatora podmiotu prawnego.
4. Do dnia 9 stycznia 2028 r. w celu udostępnienia w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.
5. Aby zapewnić wydajne zbieranie informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz wydajne zarządzanie nimi, Komisja jest uprawniona się do przyjmowania środków wykonawczych określających:
a) pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;
b) strukturę danych zawartych w informacjach;
c) informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.
6. W razie potrzeby Komisja przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z art. 5 lit. a).
_______________
(*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L, 2023/ 2859, 13.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).".
Artykuł 10
Zmiana dyrektywy 2013/36/UE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 11
Zmiana dyrektywy 2014/59/UE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 12
Zmiana dyrektywy 2014/65/UE
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 13
Zmiana dyrektywy (UE) 2016/97
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 14
Zmiana dyrektywy (UE) 2016/2341
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 15
Zmiana dyrektywy (UE) 2019/2034
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 16
Zmiana dyrektywy (UE) 2019/2162
(zmiany pominięto przez redakcję)
Artykuł 17
Transpozycja
1. Do dnia 10 stycznia 2026 r. państwa członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują one Komisji tekst tych przepisów.
2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 niniejszego artykułu państwa członkowskie do dnia 10 lipca 2025 r. przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 3. Niezwłocznie przekazują one Komisji tekst tych przepisów.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.
3. Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty najważniejszych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 18
Wejście w życie
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.*)
____________________
*) Uwaga od redakcji: dyrektywa została opublikowana w dniu 20.12.2023 r.
Artykuł 19
Adresaci
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 13 grudnia 2023 r.