Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 15.07.2020 r. w sprawie udzielania pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 986) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", oraz podmioty udzielające tej pomocy.
§ 2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w odniesieniu do wsparcia udzielanego:
1) przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, jeżeli wsparcie jest uwarunkowane jego przeniesieniem w części lub w całości na producentów surowców lub jest ustalane na podstawie ceny lub ilości produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez zainteresowanych przedsiębiorców;
2) w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014";
3) w sektorze rybołówstwa lub akwakultury, objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.), które dotyczy którejkolwiek z kategorii wskazanych w art. 1 ust. 1 lit. a-k rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45);
4) na działalność badawczo-rozwojową prowadzoną na zlecenie lub w ramach świadczenia usług badawczych na rzecz przedsiębiorców.
§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) badaniach klinicznych - oznacza to badania kliniczne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE (Dz. Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 1, z późn. zm.);
2) badaniach podstawowych - oznacza to badania podstawowe w rozumieniu art. 2 pkt 84 rozporządzenia nr 651/2014;
3) badaniach przemysłowych - oznacza to badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014;
4) beneficjencie - oznacza to beneficjenta w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), zwanej dalej "ustawą";
5) dużym przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014, niebędące mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem lub średnim przedsiębiorstwem;
6) eksperymentalnych pracach rozwojowych - oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014;
7) kosztach wynagrodzeń - oznacza to koszty wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 pkt 31 rozporządzenia nr 651/2014;
8) mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia nr 651/2014;
9) pieczęci doskonałości - oznacza to znak jakości przyznawany projektom w ramach programu Unii Europejskiej "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020);
10) pomocy zwrotnej - oznacza to zaliczkę zwrotną w rozumieniu art. 2 pkt 21 rozporządzenia nr 651/2014;
11) projekcie - oznacza to przedsięwzięcie z określonym początkiem i końcem realizacji, na realizację którego przedsiębiorca planuje złożyć albo złożył wniosek o udzielenie pomocy na podstawie rozporządzenia albo na realizację którego została udzielona pomoc na podstawie rozporządzenia;
12) przedsiębiorcy - oznacza to mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę, średniego przedsiębiorcę lub dużego przedsiębiorcę;
13) rozpoczęciu projektu - oznacza to rozpoczęcie prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014;
14) wsparciu - oznacza to finansowanie zewnętrzne niestanowiące pomocy;
15) zakończeniu projektu - oznacza to fizyczne ukończenie lub pełną realizację rzeczowo-finansową projektu.
§ 4. Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 lub na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19.
§ 5. Pomoc może być udzielana wyłącznie przedsiębiorcom, którzy w dniu jej udzielenia nie znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, lub przedsiębiorcom, którzy nie znajdowali się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., ale po tym dniu znaleźli się w trudnej sytuacji z powodu wystąpienia pandemii COVID-19.
§ 6. 1. Podmiotem udzielającym pomocy, poza podmiotami określonymi w art. 27 ust. 2 ustawy, może być również partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy.
2. W przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent lub partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy, pomoc może być udzielona, jeżeli możliwość jej udzielenia przewiduje umowa o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo decyzja o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11, pomoc może być udzielona, jeżeli właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, zobowiąże się w umowie o dofinansowanie projektu albo w decyzji o dofinansowaniu projektu do potwierdzenia zakończenia projektu.
§ 7. 1. Pomoc może być udzielona wyłącznie, jeżeli wywołuje efekt zachęty.
2. Pomoc wywołuje efekt zachęty w przypadku projektów:
1) rozpoczętych po dniu 31 stycznia 2020 r.;
2) rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r. - jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu;
3) wskazanych w § 9, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19 - niezależnie od dnia otrzymania pieczęci doskonałości.
§ 8. 1. Pomoc może być udzielana w formie dotacji lub pomocy zwrotnej.
2. Wartość pomocy udzielanej na podstawie rozporządzenia odpowiada wartości nominalnej dotacji lub pomocy zwrotnej.
§ 9. 1. Pomoc na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19 może być udzielana na projekty badawczo-rozwojowe związane z pandemią COVID-19 oraz na projekty badawczo-rozwojowe związane z innymi chorobami wirusowymi, istotne dla zwalczania pandemii COVID-19, w tym na projekty, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19.
2. Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty niezbędne do realizacji projektu badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ust. 1, poniesione w trakcie jego trwania, w szczególności koszty:
1) wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z projektem;
2) sprzętu cyfrowego i obliczeniowego - w zakresie, w jakim jest on wykorzystywany na potrzeby projektu;
3) narzędzi diagnostycznych - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
4) narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19 - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
5) usług badawczo-rozwojowych - w zakresie, w jakim są one realizowane na potrzeby projektu;
6) badań przedklinicznych i badań klinicznych w fazach I-IV, z zastrzeżeniem że koszty badań klinicznych w fazie IV są kwalifikowalne, o ile możliwe są w zakresie tych badań dalsze postępy naukowe lub technologiczne;
7) uzyskania lub utrzymywania ochrony wynalazków oraz innych wartości niematerialnych i prawnych, związanych z realizacją projektu;
8) uzyskania ocen zgodności lub zezwoleń niezbędnych do wprowadzenia do obrotu nowych lub ulepszonych produktów leczniczych, w tym szczepionek, wyrobów medycznych, sprzętu szpitalnego i medycznego, środków odkażających oraz wyposażenia ochrony osobistej.
3. W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. Maksymalna intensywność pomocy udzielanej jednemu przedsiębiorcy wynosi:
1) 100% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań podstawowych;
2) 80% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV.
5. W przypadku projektów, w ramach których są możliwe do wyodrębnienia różne kategorie prac badawczo-rozwojowych, do kosztów kwalifikowalnych zaliczanych do kosztów:
1) badań podstawowych - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 1;
2) badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 2.
§ 10. 1. Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na budowę lub unowocześnienie infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1, niezbędnej do opracowania, przetestowania i udoskonalenia tych produktów, do fazy bezpośrednio poprzedzającej ich wdrożenie do masowej produkcji.
2. Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty inwestycji niezbędne do wybudowania lub unowocześnienia infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1.
3. W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. Maksymalna intensywność pomocy wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych.
5. Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§ 11. 1. Pomoc inwestycyjna na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na produkcję:
1) produktów leczniczych, w tym szczepionek, i terapii, ich półproduktów, farmaceutycznych składników czynnych i surowców;
2) wyrobów medycznych oraz sprzętu szpitalnego i medycznego, w tym respiratorów, odzieży i sprzętu ochronnego, a także narzędzi diagnostycznych oraz surowców niezbędnych do ich produkcji;
3) środków odkażających i ich produktów pośrednich oraz surowców chemicznych niezbędnych do ich produkcji;
4) narzędzi do gromadzenia lub przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19.
2. Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
1) koszty inwestycji niezbędne do wytworzenia produktów, o których mowa w ust. 1, oraz
2) koszty próbnego uruchamiania produkcji produktów, o których mowa w ust. 1, stanowiące koszty operacyjne pomniejszone o przychody operacyjne z tytułu próbnego uruchamiania produkcji, poniesione między zakończeniem projektu a uruchomieniem produkcji masowej, w szczególności koszty:
a) wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z próbnym uruchomieniem produkcji,
b) usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych oraz usług szkoleniowych niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji,
c) surowców, materiałów i energii niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji.
3. W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. Maksymalna intensywność pomocy wynosi 80% kosztów kwalifikowalnych.
5. Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§ 12. 1. Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji, jeżeli dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
2. Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji również z pomocą udzielaną na innych podstawach prawnych, zwaną dalej "inną pomocą", jeżeli inna pomoc stanowi pomoc inwestycyjną i dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
3. Pomoc udzielana na podstawie § 9 podlega kumulacji z inną pomocą, z zachowaniem zasad określonych w podstawach prawnych udzielania innej pomocy, oraz pod warunkiem, że łączna intensywność pomocy nie przekracza pułapów określonych w § 9 ust. 4.
§ 13. 1. Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy.
2. Wniosek zawiera:
1) nazwę przedsiębiorcy;
2) cel, na jaki przeznaczona ma być pomoc;
3) jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 9 - zobowiązanie wnioskodawcy do udzielenia podmiotom trzecim w Europejskim Obszarze Gospodarczym licencji niewyłącznej na korzystanie z wyników projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, na niedyskryminujących warunkach rynkowych;
4) jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11:
a) informację, czy projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
b) zobowiązanie wnioskodawcy do:
- zakończenia projektu w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
- zwrotu 25% kwoty pomocy za każdy miesiąc opóźnienia z przyczyn od niego zależnych, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie dotacji,
- zwrotu pomocy w równych rocznych ratach w terminie pięciu lat od dnia udzielenia pomocy, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie pomocy zwrotnej;
5) jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 - zobowiązanie wnioskodawcy do:
a) pobierania rynkowej ceny za usługi świadczone z wykorzystaniem infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, oraz
b) udzielania dostępu do infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z możliwością zastrzeżenia przyznania preferencyjnego dostępu na bardziej korzystnych warunkach przedsiębiorcom, którzy sfinansują co najmniej 10% kosztów inwestycji w tę infrastrukturę;
6) informacje dotyczące uzyskania po dniu 31 stycznia 2020 r. pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia oraz innej pomocy;
7) inne informacje i dokumenty, wskazane przez podmiot udzielający pomocy, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
§ 14. 1. Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może być udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy albo decyzji o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
2. W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 9 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności zobowiązanie wnioskodawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 3.
3. W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 10 lub § 11 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności właściwe zobowiązania wnioskodawcy, o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 4 i 5, oraz postanowienia, zgodnie z którymi:
1) zakończenie projektu potwierdza podmiot udzielający pomocy, a w przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent albo partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy - właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, w szczególności w celu zwiększenia intensywności pomocy, o którym mowa w § 10 ust. 5 lub § 11 ust. 5;
2) w przypadku pomocy udzielanej w formie pomocy zwrotnej, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, pomoc zwrotna nie podlega zwrotowi.
§ 15. Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2022 r.
§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.*)
_____________________
*) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 17.07.2020 r.