Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) »  »  Ustawa z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku ...

Ustawa z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie

Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
 uwzględniający ww. zmiany
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2016 r. poz. 239
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2018 r. poz. 450
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2019 r. poz. 688
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2023 r. poz. 571
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wersje poprzedzające
 Dz. U. z 2024 r. poz. 1491

Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem

Rozdział 5

Rada Działalności Pożytku Publicznego

Istniejące wersje czasowe art. 35
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.03.12
zmieniony przez
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2011.11.03
zmieniony przez
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2014.09.13
zmieniony przez
2015.01.01
zmieniony przez
2015.11.09
zmieniony przez
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.04
zmieniony przez
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 35. 1. Tworzy się Radę Działalności Pożytku Publicznego jako organ opiniodawczo-doradczy ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

2. Do zadań Rady należy w szczególności:

    1) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących stosowania ustawy;

    2) wyrażanie opinii o projektach aktów prawnych oraz programach rządowych, związanych z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych oraz działalnością pożytku publicznego oraz wolontariatu;

    3) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi, lub podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, związanych z działalnością pożytku publicznego;

    4) zbieranie i dokonywanie analizy informacji o prowadzonych kontrolach i ich skutkach;

    5) wyrażanie opinii w sprawach zadań publicznych, zlecania tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 oraz rekomendowanych standardów realizacji zadań publicznych;

    6) tworzenie, we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, mechanizmów informowania o standardach prowadzenia działalności pożytku publicznego oraz o stwierdzonych przypadkach naruszenia tych standardów;

    7) wskazywanie kandydatów na członka Rady Narodowego Funduszu Zdrowia oraz rady oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia powoływanych na zasadach i w trybie określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

3. Kadencja Rady trwa 3 lata, przy czym członek Rady nie może pełnić funkcji dłużej niż 2 kolejne kadencje.

4. Termin wyrażenia przez Radę opinii wynosi 30 dni od dnia doręczenia projektów aktów prawnych lub programów rządowych, związanych z funkcjonowaniem organizacji pozarządowych oraz działalnością pożytku publicznego oraz wolontariatu. Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza rezygnację z prawa do jej wyrażenia.

Istniejące wersje czasowe art. 36
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.03.12
zmieniony przez
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2015.09.24
zmieniony przez
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 36. 1. Rada składa się z:

    1) pięciu przedstawicieli organów administracji rządowej i jednostek im podległych lub przez nie nadzorowanych;

    2) pięciu przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego;

    3) dziesięciu przedstawicieli organizacji pozarządowych, związków i porozumień organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3.

2. Członków Rady powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, z tym że powołanie członków Rady, reprezentujących:

    1) organizacje pozarządowe, związki i porozumienia organizacji pozarządowych oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, następuje spośród kandydatów, z których każdy ma poparcie co najmniej 20 organizacji pozarządowych lub podmiotów określonych w art. 3 ust. 3, lub co najmniej 3 związków stowarzyszeń zrzeszających organizacje pozarządowe lub podmioty określone w art. 3 ust. 3;

    2) organy administracji rządowej i jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane, następuje spośród osób zgłoszonych przez te organy i kierowników takich jednostek;

    3) jednostki samorządu terytorialnego, następuje spośród osób zgłoszonych przez stronę samorządową w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego odwołuje członka Rady przed upływem kadencji:

    1) na jego wniosek;

    2) na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 2, reprezentowanego przez tego członka;

    3) w przypadku skazania członka Rady prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;

    4) jeżeli stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków członka Rady z powodu choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim;

    5) w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Rady.

Istniejące wersje czasowe art. 37
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 37. Posiedzenia Rady są zwoływane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego lub na wniosek co najmniej jednej czwartej liczby członków Rady.

Istniejące wersje czasowe art. 38
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.03.12
zmieniony przez
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 38. Rada może:

    1) powoływać ekspertów;

    2) zapraszać do uczestnictwa w jej posiedzeniach przedstawicieli organów administracji publicznej i organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 niereprezentowanych w Radzie, a także przedstawicieli rad wojewódzkich, powiatowych i gminnych;

    3) zlecać przeprowadzanie badań i opracowanie ekspertyz związanych z realizacją jej zadań.

Istniejące wersje czasowe art. 39
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2019.09.05
zmieniony przez
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 39. 1. Koszty funkcjonowania Rady związane z obsługą, przeprowadzaniem badań i opracowywaniem ekspertyz, a także z uczestnictwem w jej posiedzeniach ekspertów, członków Rady i osób niebędących jej członkami, pokrywa się z części budżetu, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.

2. Za udział w pracach Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.

3. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika będącego członkiem Rady od pracy w celu wzięcia udziału w posiedzeniach Rady. Za czas zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia ustalonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, pokrywanego z części budżetu, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.

Istniejące wersje czasowe art. 40
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2015.11.09
zmieniony przez
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 40. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:

    1) tryb powoływania członków Rady, uwzględniając potrzebę zapewnienia reprezentatywności organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, różnorodność rodzajów działalności pożytku publicznego oraz terminy zgłaszania kandydatów na członków Rady;

    2) organizację i tryb działania Rady oraz zasady uczestnictwa w jej pracach przedstawicieli organów administracji publicznej i organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 niereprezentowanych w Radzie.

Istniejące wersje czasowe art. 40a
2010.03.12
dodany przez
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 40a. Rada przedstawia ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, na koniec kadencji, sprawozdanie ze swojej działalności.

Istniejące wersje czasowe art. 41
Tekst ujednolicony przez redakcję na dzień:
2009.01.01
2010.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536
2014.08.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2014 r. poz. 1118
2016.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 239
2016.11.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1817
2017.10.28
zmieniony przez
2018.02.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 450
2019.04.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 688
2020.06.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1057
2022.06.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1327
2023.03.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 571
2024.10.08 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1491
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 41. Obsługę administracyjno-biurową Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60