Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.09.2024 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych i organizacyjnych dla firm inwestycyjnych, banków państwowych prowadzących działalność maklerską, banków, o których mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, i banków powierniczych*)

o przepisie

art./§

pełną treść

widoczną część

powiązane

powiązane
Przechowywanie, rejestrowanie i zabezpieczanie instrumentów finansowych oraz prowadzenie rachunków pieniężnych
§ 3. 1. Firma inwestycyjna świadcząca usługi przechowywania lub rejestrowania instrumentów finansowych oraz prowadzenia rachunków pieniężnych:
1) przechowuje lub rejestruje aktywa klienta w sposób umożliwiający w każdej chwili wyodrębnienie aktywów przechowywanych na jego rzecz od aktywów innego klienta oraz od aktywów własnych firmy inwestycyjnej;
2) świadczy te usługi w sposób rzetelny;
3) regularnie sprawdza stan prowadzonych przez firmę inwestycyjną rachunków, ewidencji i rejestrów z rachunkami, ewidencjami i rejestrami prowadzonymi przez podmiot przechowujący aktywa na zlecenie firmy inwestycyjnej;
4) podejmuje działania niezbędne do zapewnienia, że posiadane przez firmę inwestycyjną dane dotyczące rodzaju i liczby instrumentów finansowych oraz wysokości środków pieniężnych należących do klienta są rzetelne, dokładne i zgodne ze stanem faktycznym;
5) powierza instrumenty finansowe lub środki pieniężne klienta do przechowywania przez inny podmiot wyłącznie pod warunkiem, że podmiot ten zapewnia przechowywanie lub rejestrowanie tych aktywów odrębnie od aktywów firmy inwestycyjnej oraz aktywów tego podmiotu.
2. W przypadku gdy ze względu na prawo obowiązujące w państwie, na którego terytorium miałyby być przechowywane lub rejestrowane instrumenty finansowe lub środki pieniężne klienta, nie jest możliwe spełnienie przez firmę inwestycyjną wymogu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, firma inwestycyjna informuje o tym klienta. Powierzenie instrumentów finansowych lub środków pieniężnych klienta do przechowywania przez podmiot działający na terytorium tego państwa jest możliwe pod warunkiem wyrażenia przez klienta zgody na takie powierzenie.
3. Firma inwestycyjna może powierzyć przechowywanie instrumentów finansowych klienta innemu podmiotowi, z zachowaniem należytej staranności, w szczególności biorąc pod uwagę:
1) posiadaną wiedzę specjalistyczną i doświadczenie gwarantujące bezpieczeństwo przechowywanych instrumentów finansowych;
2) spełnianie wszelkich wymogów niezbędnych do przechowywania instrumentów finansowych, w tym posiadanie stosownych zezwoleń lub zgód wymaganych zgodnie z przepisami prawa państwa, w którym będą przechowywane instrumenty finansowe;
3) opinię, jaką podmiot posiada na rynku, na którym świadczy usługi;
4) możliwość zapewnienia sprawowania przez firmę inwestycyjną okresowej kontroli czynności związanych z przechowywaniem instrumentów finansowych klienta oraz wykorzystywanych w tym celu systemów, urządzeń i procedur.
4. Firma inwestycyjna może powierzyć przechowywanie instrumentów finansowych klienta innemu podmiotowi, pod warunkiem że podmiot ten prowadzi działalność w państwie, którego prawo reguluje działalność polegającą na przechowywaniu instrumentów finansowych na cudzy rachunek i podlega w tym zakresie nadzorowi właściwego organu nadzoru.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli:
1) powierzenie przechowania instrumentu finansowego jest niezbędne ze względu na charakter tego instrumentu finansowego lub usługi inwestycyjnej z nim związanej albo
2) instrument finansowy powierzany do przechowania należy do klienta profesjonalnego a powierzenie następuje na pisemny wniosek tego klienta.
6. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do przekazywania przez podmiot, o którym mowa w ust. 4, czynności związanych z przechowywaniem instrumentów finansowych innemu podmiotowi.
7. Firma inwestycyjna powierzająca instrumenty finansowe należące do klienta do przechowywania przez podmiot, o którym mowa w ust. 3, jest obowiązana sprawować okresową kontrolę czynności związanych z przechowywaniem instrumentów finansowych klienta firmy inwestycyjnej oraz wykorzystywanych w tym celu systemów, urządzeń i procedur.
§ 4. 1. W przypadku gdy firma inwestycyjna, zgodnie z prawem obowiązującym w państwie innym niż państwo członkowskie, w którym są przechowywane środki pieniężne lub instrumenty finansowe klienta, jest zobowiązana do zawarcia umowy ustanawiającej zabezpieczenie, zastaw lub inne prawo o podobnym charakterze na instrumentach finansowych lub środkach pieniężnych klienta, informuje klienta, że na mocy prawa obowiązującego w państwie trzecim, w którym są przechowywane środki pieniężne lub instrumenty finansowe tego klienta, jest wymagane ustanowienie takiego zabezpieczenia, zastawu lub innego prawa o podobnym charakterze, oraz wskazuje temu klientowi zagrożenia związane z zawarciem takiej umowy.
2. Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, wymaga uprzedniej zmiany umowy o świadczenie usług maklerskich zawartej z klientem oraz dokonania zapisów w księgach rachunkowych firmy inwestycyjnej.
3. Przepis ust. 2 stosuje się w przypadku, gdy firma inwestycyjna została poinformowana o ustanowieniu zabezpieczenia, zastawu lub innym zdarzeniu umożliwiającym osobie trzeciej dysponowanie instrumentami finansowymi lub środkami pieniężnymi klienta w celu dochodzenia lub zaspokojenia roszczeń, które nie mają związku z klientem ani ze świadczeniem usług na rzecz klienta.
§ 5. 1. Firma inwestycyjna przechowuje i rejestruje instrumenty finansowe oraz prowadzi rachunki pieniężne w sposób zapewniający podmiotom, o których mowa w art. 73 ust. 5q pkt 1-3 ustawy, łatwy dostęp do informacji dotyczących instrumentów finansowych i środków pieniężnych klientów przez:
1) przekazywanie informacji objętych ich żądaniem w wyznaczonym przez nich terminie, a w przypadku braku wskazania terminu - niezwłocznie;
2) umożliwienie im sprawnego wykonywania czynności kontrolnych;
3) wykonywanie działań, o których mowa w pkt 1 i 2, również w przypadku, gdy dotyczą one czynności powierzonych lub instrumentów finansowych lub środków pieniężnych zdeponowanych w podmiocie trzecim.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1) rachunki i rejestry, które umożliwiają łatwe określenie salda środków pieniężnych i instrumentów finansowych w odniesieniu do każdego klienta;
2) szczegółowe dane dotyczące rachunków, na których są zapisane środki pieniężne klientów, oraz umów z podmiotami przechowującymi te środki - w przypadkach, w których środki pieniężne klientów są przechowywane przez firmy inwestycyjne zgodnie z § 3 i § 10;
3) szczegółowe dane dotyczące rachunków, na których są zapisane instrumenty finansowe, umów z firmami inwestycyjnymi oraz umów z podmiotami przechowującymi instrumenty finansowe klientów - w przypadkach, w których instrumenty finansowe są przechowywane przez firmy inwestycyjne zgodnie z § 3;
4) szczegółowe informacje dotyczące osób trzecich wykonujących zlecone przez firmę inwestycyjną zadania w odniesieniu do instrumentów finansowych lub środków pieniężnych klientów oraz szczegółowe informacje dotyczące tych zleconych zadań;
5) informacje o osobach w firmie inwestycyjnej zaangażowanych w procesy związane z prowadzeniem rachunków i rejestrów, na których są zapisywane instrumenty finansowe lub środki pieniężne klientów, w tym o osobach odpowiedzialnych za nadzór nad spełnianiem przez firmę inwestycyjną wymogów związanych z zabezpieczeniem aktywów klientów;
6) umowy istotne dla ustalenia prawa własności klienta do aktywów.
§ 6. 1. Firma inwestycyjna świadcząca usługi przechowywania lub rejestrowania instrumentów finansowych nie może wykorzystywać na własny rachunek lub na rachunek podmiotu trzeciego instrumentów finansowych należących do klienta lub uprawnionego z instrumentów finansowych zapisanych na rachunku zbiorczym.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy wykorzystanie przez firmę inwestycyjną instrumentów finansowych należących do klienta lub uprawnionego z instrumentów finansowych zapisanych na rachunku zbiorczym następuje w związku z zawarciem przez firmę inwestycyjną transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych, pod warunkiem że:
1) klient lub uprawniony z instrumentów finansowych zapisanych na rachunku zbiorczym udzielił pisemnej zgody na wykorzystanie należących do niego instrumentów finansowych na określonych warunkach;
2) wykorzystanie instrumentów finansowych odbywa się zgodnie z warunkami, na które klient wyraził zgodę.
3. Firma inwestycyjna, pomimo spełnienia warunków, o których mowa w ust. 2, nie może wykorzystywać na własny rachunek ani na rachunek podmiotu trzeciego instrumentów finansowych należących do klienta, jeżeli są one przechowywane na rachunku, na którym zbiorczo są przechowywane instrumenty finansowe, chyba że:
1) wszyscy klienci, których instrumenty finansowe są rejestrowane na tym rachunku, wyrazili uprzednio zgodę na wykorzystanie przez firmę inwestycyjną należących do nich instrumentów finansowych w sposób, o którym mowa w ust. 2, lub
2) firma inwestycyjna stosuje mechanizmy i procedury zapewniające, że wykorzystywane są wyłącznie należące do klientów instrumenty finansowe przechowywane na tym rachunku, którzy wyrazili uprzednio w sposób, o którym mowa w ust. 2, zgodę na wykorzystanie przez firmę inwestycyjną należących do nich instrumentów finansowych.
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się także w przypadku, gdy wykonanie zlecenia klienta wymaga ustanowienia przez firmę inwestycyjną zabezpieczenia na instrumentach finansowych.
5. Firma inwestycyjna wykorzystująca instrumenty finansowe należące do jej klientów rejestruje informacje obejmujące niezbędne dane klientów i uprawnionych z instrumentów finansowych zapisanych na rachunku zbiorczym, którzy wyrazili zgodę, o której mowa w ust. 2 i 3, oraz liczbę i rodzaj wykorzystywanych instrumentów finansowych należących do poszczególnych klientów.
6. Firma inwestycyjna, na rzecz której zostało ustanowione zabezpieczenie na instrumentach finansowych należących do klienta, rejestruje informacje obejmujące niezbędne dane klientów, którzy ustanowili zabezpieczenie zleceń, oraz liczbę i rodzaj instrumentów finansowych będących przedmiotem zabezpieczenia.
7. W przypadku, o którym mowa w art. 73 ust. 5i ustawy, firma inwestycyjna, na rzecz której zostało ustanowione zabezpieczenie na środkach pieniężnych lub instrumentach finansowych, rejestruje informacje obejmujące niezbędne dane klientów, którzy ustanowili zabezpieczenia zleceń, oraz wysokość zabezpieczenia.
8. Firma inwestycyjna realizuje obowiązki, o których mowa w ust. 5-7, przez rejestrowanie informacji wyłącznie w zakresie danych klientów oraz uprawnionych z instrumentów finansowych zapisanych na rachunku zbiorczym, które są adekwatne oraz niezbędne do celów, w których są przetwarzane.
9. Firma inwestycyjna podejmuje odpowiednie działania w odniesieniu do wszystkich klientów w celu zapewnienia, aby pożyczkobiorca instrumentów finansowych klienta przedstawił odpowiednie zabezpieczenie, oraz monitoruje adekwatność zabezpieczenia, a także podejmuje działania zapewniające, że wartość zabezpieczenia będzie równa co najmniej wartości instrumentów finansowych klienta.
10. Firma inwestycyjna podejmuje odpowiednie działania, aby zapobiec nieuprawnionemu wykorzystaniu instrumentów finansowych klientów na własny rachunek lub na rachunek innej osoby, w szczególności:
1) zawiera z klientami umowy w celu zapewnienia posiadania przez klienta wystarczającego pokrycia złożonych zleceń na potrzeby rozrachunku transakcji, w tym umów pożyczek odpowiednich papierów wartościowych w imieniu klienta, lub zamknięcia pozycji;
2) na bieżąco monitoruje prognozowaną zdolność dostarczenia instrumentów finansowych w dniu rozrachunku, a w przypadku gdy takie dostarczenie nie jest możliwe - wdraża środki naprawcze;
3) na bieżąco monitoruje i żąda niezwłocznego dostarczenia instrumentów finansowych w dniu rozliczenia lub po tym dniu.
§ 7. 1. Firma inwestycyjna, która prowadzi dla klienta rachunek, otwiera dla tego klienta rejestr operacyjny. Firma inwestycyjna może również otworzyć dla klienta rejestr sesji.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy na rachunku będą zapisywane instrumenty finansowe nabywane w wyniku transakcji, które nie spełniają warunków, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy.
3. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów w rejestrze operacyjnym na podstawie:
1) dokumentów potwierdzających zawarcie transakcji w obrocie zorganizowanym, o których mowa w art. 7 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, wystawionych przez spółkę prowadzącą rynek regulowany, podmiot prowadzący ASO lub inny podmiot, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach;
2) dokumentów stanowiących podstawę dokonania zmian zapisów na rachunkach lub rachunkach pieniężnych określonych przez Krajowy Depozyt lub spółkę, której Krajowy Depozyt powierzył wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, centralny depozyt papierów wartościowych lub inny podmiot uprawniony do dokonywania rozrachunku;
3) dokumentów stanowiących na zagranicznym rynku regulowanym potwierdzenie zawarcia transakcji nabycia papierów wartościowych, o której mowa w art. 7 ust. 5 pkt 3 ustawy, oraz stanowiących potwierdzenie złożenia właściwej dyspozycji ich przeniesienia w celu dokonania zapisu na rachunku.
4. Firma inwestycyjna nie otwiera rachunku dla klienta, jeżeli nabywane instrumenty finansowe dopuszczone do obrotu zorganizowanego będą zapisywane na rachunku tego klienta prowadzonym przez inny podmiot.
5. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów na rachunkach instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego oraz innych papierów wartościowych rejestrowanych w depozycie papierów wartościowych, zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.
6. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów na rachunkach derywatów instrumentów pochodnych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego zgodnie z zasadami określonymi przez właściwy podmiot rozliczający, o którym mowa w art. 45b ust. 1 pkt 2 ustawy, lub inny podmiot uprawniony do dokonywania rozliczenia.
7. Firma inwestycyjna rejestruje na rachunkach instrumentów finansowych innych niż określone w ust. 5 i 6 zgodnie z zasadami określonymi przez właściwą izbę rozrachunkową, jeżeli instrumenty finansowe zostały zarejestrowane na kontach prowadzonych przez tę izbę.
8. W przypadku gdy firma inwestycyjna uczestniczy w rozliczaniu lub rozrachunku transakcji instrumentami finansowymi innymi niż określone w ust. 5-7, rejestruje:
1) instrumenty pochodne - zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot uprawniony do dokonywania rozliczenia;
2) instrumenty finansowe inne niż określone w pkt 1 - zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot uprawniony do dokonywania rozrachunku.
9. Firma inwestycyjna rejestruje odrębnie instrumenty finansowe:
1) służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań wynikających z:
a) pożyczek instrumentów finansowych,
b) pożyczek lub kredytów na nabycie instrumentów finansowych,
c) instrumentów pochodnych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego,
d) praw majątkowych;
2) będące przedmiotem:
a) blokady,
b) zastawu,
c) zabezpieczenia finansowego.
10. Firma inwestycyjna może rejestrować instrumenty finansowe, o których mowa w ust. 9, łącznie dla wszystkich lub dla niektórych rodzajów zobowiązań pod warunkiem, że prowadzi dokumentację pozwalającą na określenie liczby instrumentów finansowych stanowiących zabezpieczenie dla poszczególnych rodzajów zobowiązań.
11. Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy procedury właściwej izby rozrachunkowej wymagają łącznego rejestrowania instrumentów finansowych, o których mowa w ust. 9.
12. Firma inwestycyjna, która prowadzi ASO lub OTF, ustanawia przejrzyste zasady niezwłocznego, rzetelnego, zupełnego i prawidłowego dokonywania zapisów instrumentów finansowych lub środków pieniężnych wynikających ze świadczenia usługi, o której mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 ustawy.
§ 8. 1. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów w rejestrze sesji na podstawie dokumentów, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 1 i 3.
2. Firma inwestycyjna otwiera rejestr sesji przed rozpoczęciem sesji albo w czasie jej trwania.
3. Firma inwestycyjna prowadzi rejestr sesji wyłącznie w celu sprawdzenia pokrycia zleceń, w przypadku gdy obowiązek sprawdzenia przez firmę inwestycyjną pokrycia zleceń wynika z odrębnych przepisów lub warunków umowy, albo w celu sprawdzenia, czy klient nie przekroczył limitu maksymalnej wysokości należności firmy inwestycyjnej z tytułu transakcji zawartych w wyniku wykonania zleceń przy braku pełnego pokrycia wartości tych zleceń oraz kosztów ich wykonania.
4. Rejestr sesji jest zamykany w momencie zakończenia sesji.
§ 9. Firma inwestycyjna może prowadzić rejestr sesji na wniosek klienta, którego rachunek prowadzi podmiot inny niż firma inwestycyjna, z którą zawarł umowę o wykonywanie zleceń lub umowę o wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia derywatów, przy czym początkowy zapis w rejestrze sesji jest dokonywany w wysokości uzgodnionej z podmiotem prowadzącym rachunek klienta.
§ 10. 1. Firma inwestycyjna deponuje środki pieniężne klientów odrębnie od środków pieniężnych firmy inwestycyjnej. Do sposobu rejestrowania środków pieniężnych na rachunku pieniężnym prowadzonym przez firmę inwestycyjną stosuje się odpowiednio § 7 ust. 9-11.
2. Środki pieniężne klientów mogą być deponowane w:
1) banku centralnym;
2) banku krajowym;
3) zagranicznej instytucji kredytowej;
4) banku zagranicznym;
5) uznanym funduszu rynku pieniężnego - po uzyskaniu zgody klienta.
3. Przez uznany fundusz rynku pieniężnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty lub fundusz zagraniczny w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1034) spełniający łącznie następujące warunki:
1) jego nadrzędnym celem inwestycyjnym jest utrzymywanie nominalnej wartości netto aktywów funduszu, przed doliczeniem zysków, albo wartości kapitału początkowego uczestników wraz z zyskami,
2) inwestuje wyłącznie w wysokiej jakości instrumenty rynku pieniężnego o terminie realizacji praw nie dłuższym niż 397 dni lub o regularnej korekcie rentowności zgodnej z terminem realizacji praw oraz średnim ważonym terminem realizacji praw wynoszącym 60 dni lub inwestuje dodatkowo, lokując środki pieniężne w podmiotach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 lub 4, oraz
3) zapewnia możliwość odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia tytułów uczestnictwa tego funduszu nie później niż w dniu wyceny następującym po dniu, w którym zostało złożone zlecenie ich odkupienia.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, firma inwestycyjna:
1) deponuje środki pieniężne klienta w sposób:
a) gwarantujący prawa klientów do środków pieniężnych oraz
b) uniemożliwiający wykorzystanie środków pieniężnych klientów przez firmę inwestycyjną na własny rachunek;
2) dokonuje wyboru podmiotu z należytą starannością, w szczególności mając na uwadze ochronę praw przysługujących klientom i potrzebę dywersyfikacji środków pieniężnych oraz poziom wiedzy specjalistycznej i opinię, jaką posiada dany podmiot, jak również system prawny i praktyki rynkowe związane z przechowywaniem środków pieniężnych klientów, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na prawo własności środków pieniężnych należących do klientów;
3) dokonuje okresowej oceny podmiotu, w którym zostały zdeponowane środki pieniężne klienta, oraz sposobu świadczenia usługi przez ten podmiot.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, firma inwestycyjna informuje klienta, że środki pieniężne ulokowane w uznanym funduszu rynku pieniężnego nie będą przechowywane zgodnie z wymogami dotyczącymi zabezpieczania środków pieniężnych klientów określonymi w § 3.
§ 11. 1. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów na rachunkach na podstawie dowodów wystawionych zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot, o którym mowa w § 7 ust. 3 pkt 2, oraz na podstawie dowodów wystawianych przez firmę inwestycyjną w związku z obsługą zdarzeń prawnych skutkujących zmianami stanów na rachunkach, które nie powodują zmian na kontach depozytowych prowadzonych dla tej firmy inwestycyjnej w podmiocie, o którym mowa w § 7 ust. 3 pkt 2.
2. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów na rachunkach derywatów na podstawie dowodów wystawionych zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot rozliczający, o którym mowa w art. 45b ust. 1 pkt 2 ustawy, lub inny podmiot uprawniony do dokonywania rozliczeń.
3. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów innych niż określone w ust. 1 i 2 na podstawie dowodów wystawionych zgodnie z zasadami określonymi przez:
1) podmiot uprawniony do dokonywania rozliczeń - w przypadku instrumentów pochodnych;
2) podmiot uprawniony do dokonywania rozrachunku - w przypadku instrumentów finansowych innych niż instrumenty pochodne.
4. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów na rachunkach pieniężnych na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów wystawianych zgodnie z zasadami określonymi przez podmiot, o którym mowa w § 7 ust. 3 pkt 2, podmiot rozliczający, o którym mowa w art. 45b ust. 1 pkt 2 ustawy, lub inny podmiot uprawniony do dokonywania rozliczeń.
§ 12. 1. Firma inwestycyjna prowadząca rachunki, na których są rejestrowane zagraniczne instrumenty finansowe, dokonuje zapisów na rachunkach na podstawie dowodów wystawionych przez podmiot wykonujący zlecenia nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na zagranicznym rynku lub w systemie wykonywania zleceń w rozumieniu art. 64 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy (Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2017, str. 1, z późn. zm.5)), zwanego dalej "rozporządzeniem 2017/565".
2. W umowie zawartej z podmiotem lub systemem, o których mowa w ust. 1, firma inwestycyjna zobowiązuje ten podmiot lub system do niezwłocznego przekazywania rzetelnych dowodów będących podstawą do dokonania zapisów na rachunkach, na których są rejestrowane zagraniczne instrumenty finansowe.
3. Firma inwestycyjna przechowuje dokumenty stanowiące podstawę zapisów na rachunkach, na których są rejestrowane zagraniczne instrumenty finansowe.
§ 13. 1. Firma inwestycyjna, która świadczy usługę wykonywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, prowadzi dla klienta rachunek instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencję, chyba że świadczy te usługi w sposób incydentalny a klient nie zażądał otwarcia takiego rachunku lub takiej ewidencji.
2. Firma inwestycyjna, prowadząca dla klienta rachunek instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencję, w umowie o świadczenie usługi, o której mowa w ust. 1, zobowiązuje klienta do informowania o zdarzeniach prawnych, które mają wpływ na istnienie ewidencjonowanych przez nią instrumentów rynku niepublicznego i prawa wynikające z tych instrumentów, oraz przedstawiania dokumentów potwierdzających ten stan zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów na rachunkach instrumentów rynku niepublicznego na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają zasady przyjęte w obrocie danymi instrumentami rynku niepublicznego.
4. Firma inwestycyjna dokonuje zapisów w ewidencji na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2. Firma inwestycyjna przechowuje kopie dokumentów stanowiących podstawę zapisów.
5. Do rachunków instrumentów rynku niepublicznego i ewidencji, o których mowa w ust. 1, firma inwestycyjna stosuje odpowiednio przepisy § 7 ust. 5-7 w zakresie, w jakim na rachunkach instrumentów rynku niepublicznego lub w ewidencji są zapisywane instrumenty rynku niepublicznego, którymi obrót jest obsługiwany przez właściwą izbę rozrachunkową, oraz przepisy § 7 ust. 9 i 10.
§ 14. 1. Firma inwestycyjna świadcząca usługę przechowywania i rejestrowania zmian stanu posiadania instrumentów finansowych prowadzi rejestr przechowywanych instrumentów, który umożliwia ewidencjonowanie zabezpieczeń ustanawianych na prawach z przechowywanych instrumentów finansowych.
2. W umowie o świadczenie usługi, o której mowa w ust. 1, firma inwestycyjna określa warunki i sposób prowadzenia rejestru, o którym mowa w ust. 1. Przepis § 13 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 15. 1. Firma inwestycyjna przeprowadza analizy w celu wykazania adekwatności zawieranych umów o ustanowienie zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o niektórych zabezpieczeniach finansowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 294), których przedmiotem są środki pieniężne lub instrumenty finansowe klientów profesjonalnych lub uprawnionych kontrahentów, biorąc pod uwagę związek między zobowiązaniem klienta profesjonalnego lub uprawnionego kontrahenta wobec firmy inwestycyjnej a aktywami takiego klienta lub kontrahenta stanowiącymi zabezpieczenie finansowe określone w tych umowach.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, firma inwestycyjna bada, czy:
1) wartość zobowiązania wobec firmy inwestycyjnej jest adekwatna do wartości zabezpieczenia finansowego będącego przedmiotem umowy, w tym czy prawdopodobieństwo powstania zobowiązania wobec firmy inwestycyjnej jest małe lub znikome,
2) kwota środków pieniężnych lub wartość instrumentów finansowych stanowiących zabezpieczenie finansowe określone w umowie znacznie przekraczają wartość zobowiązania lub są nieograniczone w odniesieniu do istniejących lub przyszłych zobowiązań oraz
3) wszystkie instrumenty finansowe lub środki pieniężne stanowią zabezpieczenie określone w umowie, bez względu na rodzaj i wartość zobowiązań wobec firmy inwestycyjnej.
3. Przy zawieraniu umów, o których mowa w ust. 1, firma inwestycyjna wskazuje na ryzyko i skutki zawarcia takich umów w odniesieniu do instrumentów finansowych i środków pieniężnych należących do klienta profesjonalnego albo uprawnionego kontrahenta.
§ 16. 1. Firma inwestycyjna wyznacza osobę posiadającą wystarczającą wiedzę, doświadczenie i uprawnienia, która będzie odpowiedzialna za wypełnianie przez tę firmę inwestycyjną obowiązków dotyczących zabezpieczania instrumentów finansowych i środków pieniężnych klientów.
2. Firma inwestycyjna określa, czy osoba, o której mowa w ust. 1:
1) będzie odpowiedzialna wyłącznie za wykonywanie czynności określonych w ust. 1;
2) może wykonywać także czynności inne niż określone w ust. 1.
§ 17. 1. Przepisów niniejszego rozdziału dotyczących prowadzenia rejestru operacyjnego nie stosuje się do podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych albo rachunek zbiorczy na podstawie umowy, o której mowa w art. 121 ust. 1 ustawy.
2. Przepisy § 3-6, § 7 ust. 5 i 9-11, § 10, § 13, § 14 oraz § 16 stosuje się do banków, o których mowa w art. 70 ust. 2 ustawy.
3. Do banku powierniczego stosuje się odpowiednio:
1) przepisy § 7 ust. 1-3;
2) przepisy § 7 ust. 5 i 9-11, § 8, § 9, § 11 oraz § 15 - w zakresie odnoszącym się do rejestru operacyjnego.