Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » Finanse publiczne » Służba zdrowia »  Ustawa z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej

Ustawa z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej1)

 Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 Dz. U. z 2013 r. poz. 217
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2015 r. poz. 618
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2018 r. poz. 160
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2020 r. poz. 295
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2021 r. poz. 711
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2022 r. poz. 633
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2023 r. poz. 991
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wersje poprzedzające
 Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Wyświetl późniejsze wersje
 zmieniony przez
zmiany w:
Dział IV

Rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą

Istniejące wersje czasowe art. 100
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.08.01
zmieniony przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.03.26
zmieniony przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 100. 1. Podmiot, który zamierza wykonywać działalność leczniczą jako podmiot leczniczy, składa organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1, wniosek o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, zwanego dalej "rejestrem", zawierający następujące dane:

    1) imię i nazwisko, nazwę albo firmę;

    2) adres siedziby albo miejsca zamieszkania;

    3) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych albo miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej - w przypadku wykonywania działalności leczniczej wyłącznie w miejscu wezwania;

    4) formę organizacyjno-prawną;

    5) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    6) nazwę zakładu leczniczego oraz wykaz jego jednostek lub komórek organizacyjnych, których działalność jest związana z udzielaniem świadczeń zdrowotnych;

    7) (uchylony)

    8) numer REGON;

    9) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);

    10) dane podmiotu tworzącego - w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą.

1a. Nazwa zakładu leczniczego, o której mowa w ust. 1 pkt 6, nie może być taka sama jak oznaczenie podmiotu leczniczego zgodnie z ust. 1 pkt 1.

2. Wraz z wnioskiem wnioskodawca składa oświadczenie następującej treści: "Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że:

    1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;

    2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

    3) nie prowadzę hurtowni farmaceutycznej, hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki ogólnodostępnej ani punktu aptecznego, a także nie wystąpiłem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na ich prowadzenie;

    4) nie zajmuję się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi ani nie wystąpiłem z wnioskiem o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 73a ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.".

3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera ponadto:

    1) imię i nazwisko, nazwę albo firmę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;

    2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;

    3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

4. (uchylony)

5. (uchylony)

Istniejące wersje czasowe art. 101
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 101. 1. Lekarz, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej, składa organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1, wniosek o wpis do rejestru zawierający następujące dane:

    1) imię i nazwisko lekarza;

    2) numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu lekarza;

    3) formę działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych, w tym również w zakresie, o którym mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;

    4) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej, w tym również w zakresie, o którym mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, w przypadku wykonywania praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania;

    5) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);

    6) adres do korespondencji;

    7) posiadane specjalizacje.

    8) (uchylony)

2. Lekarze zamierzający wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej jako grupową praktykę lekarską w celu uzyskania wpisu do rejestru składają wniosek zawierający:

    1) listę lekarzy wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania tej spółki;

    2) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-7;

    3) (uchylony)

    4) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania spółki, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

3. Przepisy art. 100 ust. 2 i 3 stosuje się.

Istniejące wersje czasowe art. 102
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 102. 1. Pielęgniarka, która zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej, składa organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1, wniosek o wpis do rejestru zawierający następujące dane:

    1) imię i nazwisko pielęgniarki;

    2) numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu pielęgniarki;

    3) formę działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    4) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej, w przypadku wykonywania praktyki wyłącznie w miejscu wezwania;

    5) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);

    6) adres do korespondencji;

    7) posiadane specjalizacje.

    8) (uchylony)

2. Pielęgniarki zamierzające wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej jako grupową praktykę w celu uzyskania wpisu do rejestru składają wniosek zawierający następujące dane:

    1) listę pielęgniarek stron umowy spółki cywilnej, wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania tej spółki;

    2) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-7;

    3) (uchylony)

    4) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania spółki, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

3. Przepisy art. 100 ust. 2 i 3 stosuje się.

Istniejące wersje czasowe art. 102a
2019.04.01
dodany przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 102a. 1. Fizjoterapeuta, który zamierza wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej, składa organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1, wniosek o wpis do rejestru zawierający następujące dane:

    1) imię i nazwisko fizjoterapeuty;

    2) numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty;

    3) formę działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    4) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej, w przypadku wykonywania praktyki wyłącznie w miejscu wezwania;

    5) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);

    6) adres do korespondencji.

2. Fizjoterapeuci zamierzający wykonywać zawód w ramach działalności leczniczej jako grupową praktykę fizjoterapeutyczną w celu uzyskania wpisu do rejestru składają wniosek zawierający:

    1) listę fizjoterapeutów stron umowy spółki cywilnej, wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich tytułów zawodowych i miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania tej spółki;

    2) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6;

    3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania spółki, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

3. Przepisy art. 100 ust. 2 i 3 stosuje się.

Istniejące wersje czasowe art. 102b
2023.11.10
dodany przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 102b. 1. Diagnosta laboratoryjny, który zamierza wykonywać zawód diagnosty laboratoryjnego w ramach działalności leczniczej, składa organowi prowadzącemu rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1, wniosek o wpis do rejestru zawierający:

    1) imię (imiona) i nazwisko diagnosty laboratoryjnego;

    2) numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego;

    3) formę działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    4) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych i przechowywania dokumentacji medycznej;

    5) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);

    6) adres do korespondencji oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada.

2. Diagności laboratoryjni zamierzający wykonywać zawód diagnosty laboratoryjnego w ramach działalności leczniczej jako grupową praktykę diagnostów laboratoryjnych w celu uzyskania wpisu do rejestru składają wniosek zawierający:

    1) listę diagnostów laboratoryjnych stron umowy spółki cywilnej, wspólników albo partnerów spółki, ze wskazaniem imion i nazwisk, ich tytułów zawodowych i miejsc zamieszkania oraz imienia i nazwiska osoby uprawnionej do reprezentowania tej spółki;

    2) dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6;

    3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania spółki, ze wskazaniem imienia (imion) i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

3. Przepisy art. 100 ust. 2 i 3 stosuje się.

Art. 103. Działalność leczniczą można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do rejestru, z zastrzeżeniem art. 104.

Istniejące wersje czasowe art. 104
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.04.30
zmieniony przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 104. 1. Organ prowadzący rejestr dokonuje wpisu do rejestru w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku o wpis do rejestru wraz z oświadczeniem.

2. Jeżeli właściwy organ nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 40 dni, wnioskodawca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie organu, który nie dokonał wpisu. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał tego wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

3. Organ prowadzący rejestr wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.

Istniejące wersje czasowe art. 105
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2019.04.01
zmieniony przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2023.11.10
zmieniony przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 105. 1. Wpis do rejestru podlega opłacie wynoszącej:

    1) 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku za ubiegły rok, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", obowiązującego w dniu złożenia wniosku o wpis do rejestru - w przypadku lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty lub diagnosty laboratoryjnego,

    2) 10% wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1 - w przypadku podmiotu leczniczego

- zaokrąglonej w górę do pełnego złotego.

2. Zmiana wpisu w rejestrze podlega opłacie stanowiącej 50% wysokości opłaty, o której mowa w ust. 1.

2a. Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze, który dotyczy wyłącznie przedstawienia dokumentu ubezpieczenia potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia, jest wolny od opłat.

3. Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, stanowią:

    1) dochód budżetu państwa - w przypadku opłat pobieranych od podmiotów leczniczych;

    2) przychód właściwej okręgowej izby lekarskiej - w przypadku opłat pobieranych od praktyk zawodowych lekarzy;

    3) przychód właściwej okręgowej izby pielęgniarek i położnych - w przypadku opłat pobieranych od praktyk zawodowych pielęgniarek;

    4) przychód Krajowej Izby Fizjoterapeutów - w przypadku opłat pobieranych od praktyk zawodowych fizjoterapeutów;

    5) przychód Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych - w przypadku opłat pobieranych od praktyk zawodowych diagnostów laboratoryjnych.

4. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych i Krajowej Rady Fizjoterapeutów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych objętych wpisem do rejestru oraz szczegółowy tryb postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z rejestru, uwzględniając potrzebę zapewnienia spójności i kompletności danych zawartych w rejestrze, a także koszty związane z postępowaniem w sprawie wpisu.

4a. Organ prowadzący rejestr nadaje podmiotowi leczniczemu oraz jednostkom lub komórkom organizacyjnym jego zakładu leczniczego resortowe kody identyfikacyjne, zgodnie z zakresem udzielanych świadczeń zdrowotnych.

5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:

    1) system resortowych kodów identyfikacyjnych,

    2) szczegółowy sposób nadawania kodów, o których mowa w pkt 1

- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej identyfikacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą w rejestrze.

Istniejące wersje czasowe art. 106
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2015.12.12
zmieniony przez
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.04.30
zmieniony przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2019.04.01
zmieniony przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2023.11.10
zmieniony przez
2024.03.26
zmieniony przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 106. 1. Organem prowadzącym rejestr jest:

    1) wojewoda właściwy dla siedziby albo miejsca zamieszkania podmiotu leczniczego - w odniesieniu do podmiotów leczniczych,

    2) okręgowa rada lekarska właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej lekarza - w odniesieniu do tych praktyk, a w odniesieniu do członków wojskowej izby lekarskiej - Wojskowa Rada Lekarska,

    3) okręgowa rada pielęgniarek i położnych właściwa dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej przez pielęgniarkę - w odniesieniu do tych praktyk,

    4) Krajowa Rada Fizjoterapeutów - w odniesieniu do praktyk zawodowych fizjoterapeutów,

    5) Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych - w odniesieniu do praktyk zawodowych diagnostów laboratoryjnych

- zwani dalej "organem prowadzącym rejestr".

1a. Rejestr jest jawny.

2. Rejestr prowadzi się w systemie teleinformatycznym. Podmiotem odpowiedzialnym za funkcjonowanie systemu teleinformatycznego rejestru jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwa w zakresie systemów informacyjnych w ochronie zdrowia. Sposób prowadzenia rejestru i funkcjonowania systemu teleinformatycznego określają przepisy o systemie informacji w ochronie zdrowia.

2a. Jednostka, o której mowa w ust. 2, może udostępniać dane objęte rejestrem, w tym za pośrednictwem strony internetowej.

2b. Jednostka, o której mowa w ust. 2:

    1) zapewnia dostęp do danych objętych rejestrem podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującemu zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji;

    2) może przekazać dane objęte rejestrem do ponownego ich wykorzystywania w innym celu niż realizacja zadania publicznego.

2c. W przypadku, o którym mowa w ust. 2b:

    1) pkt 1 - stosuje się odpowiednio art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307) oraz przepisy wydane na podstawie art. 15 ust. 3 tej ustawy;

    2) pkt 2 - stosuje się odpowiednio art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

3. W przypadku podmiotu leczniczego do rejestru wpisuje się numer księgi rejestrowej oraz dane dotyczące:

    1) oznaczenia podmiotu leczniczego:

      a) firmę, nazwę albo imię i nazwisko,

      b) adres podmiotu,

      c) (uchylona)

      d) (uchylona)

      e) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);

    2) dane podmiotu tworzącego - w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą;

    3) adresu miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych albo miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej - w przypadku wykonywania działalności leczniczej wyłącznie w miejscu wezwania;

    4) formę organizacyjno-prawną;

    5) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    6) dane dotyczące struktury organizacyjnej zakładu leczniczego, w tym wykaz jego jednostek lub komórek organizacyjnych, których działalność jest związana z udzielaniem świadczeń zdrowotnych;

    7) datę wpisu do rejestru;

    8) (uchylony)

    9) datę zmiany wpisu do rejestru;

    10) datę i numer decyzji o wykreśleniu z rejestru;

    10a) miejsca przechowywania dokumentacji medycznej w przypadku likwidacji podmiotu leczniczego;

    11) dane dotyczące akredytacji lub certyfikacji;

    12) daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 111.

    13) (uchylony)

4. W przypadku praktyki zawodowej do rejestru wpisuje się numer księgi rejestrowej oraz dane dotyczące:

    1) oznaczenia lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty lub diagnosty laboratoryjnego:

      a) imię i nazwisko,

      b) imiona i nazwiska wspólników spółki - w przypadku spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej lekarzy albo pielęgniarek lub położnych, fizjoterapeutów albo diagnostów laboratoryjnych,

      c) Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),

      d) adres do korespondencji,

      e) posiadane specjalizacje,

      f) numer dokumentu poświadczającego posiadanie prawa wykonywania zawodu;

      g) (uchylona)

    2) oznaczenie rodzaju praktyki;

    3) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych lub miejsca przyjmowania wezwań i przechowywania dokumentacji medycznej;

    4) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    5) datę wpisu do rejestru;

    6) (uchylony)

    7) datę zmiany wpisu do rejestru;

    8) datę i numer decyzji o wykreśleniu z rejestru;

    8a) miejsca przechowywania dokumentacji medycznej w przypadku zakończenia działalności leczniczej przez lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę lub diagnostę laboratoryjnego;

    9) dane dotyczące akredytacji lub certyfikacji;

    10) daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 111.

    11) (uchylony)

5. Organ prowadzący rejestr udostępnia systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w przepisach o systemie informacji w ochronie zdrowia, dane objęte wpisem do rejestru.

6. Organ prowadzący rejestr udostępnia Narodowemu Funduszowi Zdrowia dane objęte wpisem do rejestru.

Istniejące wersje czasowe art. 106a
2018.04.30
dodany przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 106a. Organ prowadzący rejestr prostuje z urzędu wpis do rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.

Istniejące wersje czasowe art. 107
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2015.12.12
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2019.04.01
zmieniony przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2023.11.10
zmieniony przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 107. 1. Podmiot wykonujący działalność leczniczą, wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych objętych rejestrem w terminie 14 dni od dnia ich powstania.

1a. Organ prowadzący rejestr dokonuje zmiany wpisu w zakresie danych dotyczących podmiotu wykonującego działalność leczniczą wynikających z dostosowania treści wpisu do zmian niezależnych od tego podmiotu z urzędu.

2. W przypadku niezgłoszenia zmiany danych objętych rejestrem w terminie, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący rejestr może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na podmiot wykonujący działalność leczniczą karę pieniężną w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

3. W przypadku praktyk zawodowych lekarzy uchwałę w sprawie nałożenia kary pieniężnej podejmuje właściwa okręgowa rada lekarska.

4. W przypadku praktyk zawodowych pielęgniarek uchwałę w sprawie nałożenia kary pieniężnej podejmuje właściwa okręgowa rada pielęgniarek i położnych.

4a. W przypadku praktyk zawodowych fizjoterapeutów uchwałę w sprawie nałożenia kary pieniężnej podejmuje Krajowa Rada Fizjoterapeutów.

4b. W przypadku praktyk zawodowych diagnostów laboratoryjnych uchwałę w sprawie nałożenia kary pieniężnej podejmuje Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych.

5. Do uchwał, o których mowa w ust. 3-4a, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych.

6. Organem wyższego stopnia w sprawach nałożenia kary pieniężnej jest minister właściwy do spraw zdrowia.

7. Karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej.

8. Przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej organ prowadzący rejestr jest obowiązany uwzględniać rodzaj i wagę stwierdzonych naruszeń.

9. Kara pieniężna podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

10. Do kary pieniężnej stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa dotyczące terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych oraz odsetek od tych zobowiązań.

11. Na decyzję w sprawie kary pieniężnej przysługuje skarga do sądu administracyjnego.

Istniejące wersje czasowe art. 108
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.01.01
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.04.30
zmieniony przez
2018.08.01
zmieniony przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2018.11.25
zmieniony przez
2019.04.01
zmieniony przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2023.11.10
zmieniony przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 108. 1. Organ prowadzący rejestr odmawia wnioskodawcy wpisu do rejestru, w przypadku gdy:

    1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące wnioskodawcy wykonywania działalności objętej wpisem;

    2) podmiot wykonujący działalność leczniczą wykreślono z rejestru na podstawie ust. 2 pkt 1, 3 lub 4 w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku;

    3) wnioskodawca nie spełnia warunków, o których mowa w art. 17 ust. 1, art. 18 albo art. 19;

    4) wnioskodawca:

      a) prowadzi hurtownię farmaceutyczną lub hurtownię farmaceutyczną produktów leczniczych weterynaryjnych albo wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na jej prowadzenie,

      b) prowadzi aptekę ogólnodostępną albo wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na jej prowadzenie,

      c) prowadzi punkt apteczny albo wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na jego prowadzenie,

      d) zajmuje się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi albo wystąpił z wnioskiem o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 73a ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605, 650, 1859 i 1938).

2. Wpis do rejestru podlega wykreśleniu w przypadku:

    1) złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 100 ust. 2, niezgodnego ze stanem faktycznym;

    2) wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru;

    3) rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności objętej wpisem;

    4) niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 112 ust. 7 pkt 2;

    5) złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru;

    6) bezskutecznego upływu terminu podjęcia działalności wyznaczonego przez organ prowadzący rejestr, nie dłuższego niż 3 miesiące, jeżeli podmiot wykonujący działalność leczniczą w terminie 3 miesięcy od dnia wpisu do rejestru nie podjął działalności;

    7) skreślenia lekarza z listy członków okręgowej izby lekarskiej z przyczyn określonych w art. 7 pkt 5 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342 oraz z 2023 r. poz. 1234) albo wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu pielęgniarki z przyczyn określonych w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, albo wygaśnięcia prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty z przyczyn określonych w art. 26 pkt 1 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty (Dz. U. z 2022 r. poz. 168 i 1733) - w przypadku indywidualnej praktyki zawodowej, albo skreślenia diagnosty laboratoryjnego z rejestru diagnostów laboratoryjnych z przyczyn określonych w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o medycynie laboratoryjnej;

    8) uzyskania informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu podmiotu.

2a. Wykreślenie z rejestru z przyczyn, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4 oraz 6-8, następuje z urzędu.

3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 4, wykreślenie z rejestru następuje po uprzednim wydaniu decyzji przez organ prowadzący rejestr o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

3a. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podmiot wykonuje działalność leczniczą objętą wpisem także na podstawie wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie działalności gospodarczej.

4. Podmiot wykonujący działalność leczniczą, który wykreślono z rejestru na podstawie ust. 2 pkt 1, 3 lub 4, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wykreślenia z rejestru.

5. Przepis ust. 4 stosuje się do podmiotu wykonującego działalność leczniczą, który wykonywał tę działalność bez wpisu do rejestru. Nie dotyczy to sytuacji określonej w art. 104 ust. 2.

Istniejące wersje czasowe art. 109
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 109. 1. Organ prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 1, dokonuje zmiany wpisu do rejestru polegającej na wykreśleniu zakładu leczniczego w przypadkach, o których mowa w art. 108 ust. 2 pkt 3 i 4, dotyczących wyłącznie tego zakładu leczniczego.

2. Przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie w odniesieniu do podmiotu leczniczego prowadzącego więcej niż jeden zakład leczniczy.

3. Zmiana, o której mowa w ust. 1, następuje po uprzednim wydaniu decyzji przez organ prowadzący rejestr. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

4. Przepis art. 108 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Istniejące wersje czasowe art. 110
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2019.04.01
zmieniony przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2023.11.10
zmieniony przez
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 110. 1. Do decyzji w sprawie odmowy wpisu, odmowy jego zmiany i wykreślenia wpisu z rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych.

2. W przypadku praktyk zawodowych lekarzy uchwałę w sprawach, o których mowa w ust. 1, podejmuje właściwa okręgowa rada lekarska.

3. W przypadku praktyk zawodowych pielęgniarek uchwałę w sprawach, o których mowa w ust. 1, podejmuje właściwa okręgowa rada pielęgniarek i położnych.

3a. W przypadku praktyk zawodowych fizjoterapeutów uchwałę w sprawach, o których mowa w ust. 1, podejmuje Krajowa Rada Fizjoterapeutów.

3b. W przypadku praktyk zawodowych diagnostów laboratoryjnych uchwałę w sprawach, o których mowa w ust. 1, podejmuje Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych.

4. Organem wyższego stopnia w sprawach odmowy wpisu, odmowy jego zmiany i wykreślenia wpisu z rejestru jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Istniejące wersje czasowe art. 111
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 111. 1. Organ prowadzący rejestr jest uprawniony do kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie zgodności wykonywanej działalności z przepisami określającymi warunki wykonywania działalności leczniczej.

2. Kontrola jest przeprowadzana przez osoby upoważnione przez organ prowadzący rejestr do wykonywania czynności kontrolnych.

3. Osoby, o których mowa w ust. 2, wykonując czynności kontrolne, za okazaniem upoważnienia, mają prawo:

    1) żądania informacji i dokumentacji;

    2) oceny realizacji zadań określonych w regulaminie organizacyjnym lub statucie, w tym dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych;

    3) wstępu do pomieszczeń podmiotu wykonującego działalność leczniczą;

    4) udziału w czynnościach związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych;

    5) wglądu do dokumentacji medycznej;

    6) żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień.

4. Czynności wymienione w ust. 3 pkt 2, 4 i 5 mogą być realizowane wyłącznie przez osobę wykonującą zawód medyczny.

5. Organ prowadzący rejestr może zlecić przeprowadzenie kontroli:

    1) konsultantom wojewódzkim, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o konsultantach w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2024 r. poz. 69);

    2) jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym przez ten organ.

Istniejące wersje czasowe art. 111a
2015.07.12
dodany przez
2016.07.15
zmieniony przez
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.08.01
zmieniony przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2019.06.06
zmieniony przez
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 111a. 1. Organ prowadzący rejestr wszczyna kontrolę podmiotu wykonującego działalność leczniczą w przypadku otrzymania informacji określonej w art. 87 ust. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne.

2. W przypadku nabycia lub zbycia przez podmiot wykonujący działalność leczniczą produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego wbrew zakazowi określonemu w art. 87 ust. 5 lub 5a ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, organ prowadzący rejestr, w drodze decyzji, nakłada na podmiot wykonujący działalność leczniczą karę pieniężną w wysokości dwukrotnej wartości nabytych lub zbytych produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych. Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.

3. Karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji administracyjnej.

4. Kara pieniężna podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

5. Do kary pieniężnej stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, dotyczące terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych oraz odsetek od tych zobowiązań.

6. Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.

7. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 111 i art. 112.

Istniejące wersje czasowe art. 112
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2012.06.30
zmieniony przez
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 112. 1. Z przeprowadzanych czynności kontrolnych sporządza się protokół, który zawiera:

    1) imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania albo firmę albo nazwę oraz adres siedziby;

    2) adres miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych;

    3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;

    4) imiona i nazwiska osób wykonujących czynności kontrolne;

    5) opis stanu faktycznego;

    6) stwierdzone nieprawidłowości;

    7) wnioski osób wykonujących czynności kontrolne;

    8) datę i miejsce sporządzenia protokołu;

    9) informację o braku zastrzeżeń albo informację o odmowie podpisania protokołu oraz o przyczynie tej odmowy.

2. Protokół podpisują osoby wykonujące czynności kontrolne oraz kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

3. Jeżeli po sporządzeniu protokołu, a przed jego podpisaniem kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą zgłosi umotywowane zastrzeżenia co do faktów stwierdzonych w trakcie kontroli i opisanych w protokole, osoby wykonujące czynności kontrolne są obowiązane zbadać dodatkowo te fakty i uzupełnić protokół.

4. Zgłoszenie zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby wykonujące czynności kontrolne.

5. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden egzemplarz przekazuje się kierownikowi podmiotu wykonującego działalność leczniczą.

6. Kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu, ma prawo do wniesienia zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz ustaleń zawartych w protokole.

7. Na podstawie ustaleń zawartych w protokole organ prowadzący rejestr:

    1) wykreśla podmiot wykonujący działalność leczniczą - w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 108 ust. 2 pkt 1, 3 lub 4;

    2) w innych przypadkach niż określone w pkt 1 wydaje zalecenia pokontrolne mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i określa termin ich wykonania.

Istniejące wersje czasowe art. 113
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2011 r. nr 112, poz. 654
2013.02.15 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2013 r. poz. 217
2015.05.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 618
2016.10.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 1638
2018.01.19 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 160
2018.04.30
zmieniony przez
2018.11.23 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 2190
2020.02.25 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 295
2021.04.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 711
2022.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 633
2023.05.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 991
2024.05.28 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 799
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 113. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do kontroli, o której mowa w art. 111, stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60