Ustawa z dnia 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów1)

www.przepisy.gofin.pl
wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl    sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Wersja czasowa:
od 2015.02.05
do 2016.04.16
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, o którym mowa w art. 47945 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.);

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2016.04.17
do 2017.02.06
zmieniony przez
art. 1 
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2017.02.07
do 2018.04.26
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2018.04.27
do 2019.02.25
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2019.02.26
do 2020.06.21
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2020.06.22
do 2021.02.10
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2021.02.11
do 2023.08.23
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2023.08.24
do 2024.04.17
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2024.04.18
do 2024.11.03
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.

Wersja czasowa:
od 2024.11.04
 
tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Istniejące wersje czasowe art. 24
2015.02.05 Tekst jednolity
Dz. U. z 2015 r. poz. 184
2016.04.17
zmieniony przez
2017.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 229
2018.04.27 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 798
2019.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 369
2020.06.22 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 1076
2021.02.11 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 275
2023.08.24 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1689
2024.04.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 594
2024.11.04 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 1616
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24. 1. Zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

2. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności:

    1) (uchylony)

    2) naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji;

    3) nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji;

    4) proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.

3. Nie jest zbiorowym interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.